Smart treningsmat

Dersom du vil gå ned i vekt eller legge på deg muskler finnes det utallige måter å spise på. Uansett hvordan man gjør det er det helt avgjørende at kroppen din er i en positiv eller negativ energibalanse over tid for at man skal oppnå resultater.

Per Øyvind

Personlig Trener Per Øyvind Stranna Tvetene understreker at det viktigste er at man spiser smart. Å bygge muskler krever at kroppen har tilgjengelig overskuddsengergi mens man trener. Hvis kroppen har lite tilgang på energi når man egentlig ønsker å legge på seg muskelmasse, prioriterer kroppen andre prosesser i stedet. Med andre ord: man må spise nok! Og er målet å gå ned i vekt kan man ikke spise lite og sjeldent, man må heller smartere og og forbrenne flere kalorier slik at kroppen forbrenner flere kalorier enn den tar inn.

Per Øyvind har på bloggen Veien til Målet valgt ut noen smaksrike måltider som er enkle og raske å tilberede. Disse måltidene er “god treningsmat”, de har et høyt innhold av proteiner, inneholder sunt umettet fett og et moderat innhold av karbohydrater.

Skal du trene for å legge på deg muskler er det en god fordel å forsyne kroppen med karbohydrater både før og etter trening. Rett og slett for at du skal kunne yte og prestere på trening, og for at kroppen skal bruke karbohydratene til å bygge opp energilagrene etter trening. Man vil jo helst at proteinene skal gå til oppbygging av vevet, ikke til å supplere energilagrene!


Gresk yoghurt med valnøtter, honning og appelsinbåter

Gresk yoghurtDette måltidet passer ypperlig etter trening, til kvelds eller som et enkelt mellommåltid. Gresk yoghurt er rik på proteiner og fattig på fett. Valnøtter inneholder mye Omega 3, som er bra både for hjertet og for å holde blodårene sterke og elastiske. Appelsinbåtene bidrar til både karbohydrater og C-vitamin, og litt flytende honning tilsettes for smakens skyld. Et enkelt måltid med mye proteiner, umettede fettsyrer, vitaminer og karbohydrater. Og best av alt – det er raskt, enkelt og lage og smaker fortreffelig!

Du trenger gresk yoghurt, valnøtter og honning med ønsket smak.

Ingredienser

Gresk yoghurt er både fettfattig og rik på proteiner!

Gresk yoghurt Gresk Yoghurt Gresk yoghurt


Per Øyvind har sammen med PT-kollega Marte Resell Erikssen skrevet Treningsdagboken, som du kan få kjøpt i 3T-Shop. Et godt verktøy for å planlegge og strukturere treningen din. God treningsplanlegging kombinert med et smart kosthold er nødvendig om man ønsker å se resultater! Ta gjerne kontakt med Per Øyvind på per.oyvind.tvetene@3t.no for PT-time dersom du ønsker hjelp med trening eller kosthold.

Blogglistenhits

0 thoughts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *