Fustra: Utnytt kroppens fulle potensiale

FUSTRA-metoden er en funksjonell treningsmetode som bygger på et prinsipp om å utnytte kroppens fulle potensiale. For at kroppen skal fungere optimalt må leddene være fullt ut fungerende og man må kunne arbeide med fulle bevegelsesutslag. Tanken er at treningen skal balansere kroppens muskulatur, gi bedre kroppsbevissthet, god holdning og funksjonell bevegelighet. Fokus ligger på å bygge opp en muskelstyrke som samtidig skal være både balansert og funksjonell.

Master Mania 12

Man ser på muskelstyrke og bevegelsesutslag, og jobber for å få mest mulig balanse på alle områder. Personlig Trener Knut Olav Gunnerud bruker FUSTRA-metoden på sine kunder, for å optimalisere treningen så mye som mulig.


Atletisk holdning

Det kanskje aller viktigste elementet med FUSTRA-metoden er en atletisk holdning med en tilstrekkelig sterk kjernemuskulatur. Man etterstreber en atletisk holdning i både trening og hverdag. En slik holdning vil tilsi at man har øre, skulder, rygg, hofte, kne og ankel i en loddrett linje når man står rett opp og ned. Med en slik holdning er ingen ledd i yttertilling, og alle muskler jobber litt uten at man blir veldig sliten av det. Dette er skånsomt for leddene og bra for musklene!

Fustra_planke Hvilken holdning har du?

Sjekk gjerne din egen holdning, for å se om du har en god holdning som er skånsom for kroppen. Slik gjør du:

  1. Still deg opp med tærne pekende rett frem og hoftebreddes avstand mellom beina.
  2. Trekk skulderbladene sammen, og la armene henge rett ned fra skuldrene. Hvilken vei peker tomlene dine? Dersom tomlene peker rett frem har du en fin posisjon i skulderleddet, men dersom de peker litt innover er skuldrene rotert innover – noe som ikke er så gunstig.
  3. Tenkt at det henger et anker fra halebeinet ditt som trekkes litt ned mot gulvet, og se for deg at du trekker navlen litt oppover på magen og inn anelse inn mot ryggen.
  4. Sjekk kroppen i profil – har du en loddrett linje som går gjennom hele kroppen?

Atletisk holdning er noe man kan ha når man står, sitter, løper, trener styrke eller går en tur. Klarer du å holde en atletisk holdning en hel dag?


Personlig Trener og fysioterapeut Knut Olav Gunnerud holder en FUSTRA-workshop søndag 5 okt. på 3T-Rosten, under årets MasterMania. Vil du vite mer om denne metoden, bli med på workshop eller ta kontakt med Knut Olav på knut.olav.gunnerud@3t.no.

 

 

Blogglistenhits

0 thoughts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *