10 steg til treningsglede

#1 – Finn en treningsform som du liker
Det er viktig at du liker det du holder på med, da vil du også ha lyst til å legge ned mer tid og krefter på å trene. Man kan trene på uendelig mange måter, og det er garantert en treningsform som passer akkurat deg! Det kan baseres på fysiske faktorer som at du liker å danse, sykle eller spille fotball – eller det kan være mer dyptgående som at du liker å utfordre deg selv, sprenge dine grenser eller har behov for en mental avkobling. Når du kjenner at du har et genuint behov for å gjennomføre den planlagte treningsøkten, da vil du også gjennomføre!

3tshop-8790redigert


#2 – Tren med musikk
Musikk kan motivere på så mange måter, og det kan påvirke både humør og tankesett. Man setter inn et gir ekstra når man hører musikk som virkelig tenner alle pluggene. Forskning har faktisk vist at man presterer bedre ved å trene til musikk, samtidig som treningsøkten blir mer positiv. Musikken kan også virke distraherende når man begynner å bli veldig sliten, slik at man klarer å presse seg selv enda litt mer enn uten musikk. Så ja til treningsmusikk! Trenger du tips til god treningsmusikk? Følg 3T-Treningssenter på Spotify her.

Trening er den viktigste investeringen du kan gjøre for fremtiden!


#3 – Sett deg et mål
Det kan være lettere å holde motivasjonen oppe dersom du har et spesifikt mål du trener mot. Da er det også lettere å se fremgangen av treningen, og resultater er vel noe vi alle ønsker å oppnå på et eller annet vis. Det spiller ingen rolle hva målet ditt er, så lenge det er målbart og viktig for deg. Kanskje ønsker du å stå på hendene? Springe halvmaraton? Eller kanskje klare å knyte skoene uten å måtte sette deg ned? Alle mål er like gode, og veien til målet er minst like viktig.

#4 – Skaff deg en treningspartner
Finn deg noen å trene med, enten en treningspartner eller en Personlig Trener. Det er alltid greit å ha en å trene med – kanskje ønsker du hjelp til noen treningsøvelser, eller slå av en prat over en kaffekopp etter treningen? Eller trenger du noen som kan pushe deg og motivere deg gjennom hele økta? Skaff deg en treningspartner, og du vil ikke angre! Les mer om Personlig Trener her.

3tshop-8592

Marte Lise i sko fra Reebok: her // Tights fra Reebok: her // Singlett fra Adidas: kommer snart i 3T-Shop. // Jannicke i sko fra Adidas: her // Tights fra Adidas: her // T-Skjorte fra Reebok: her


#5 – Gi deg selv en belønning
Har du vært flink og gitt en skikkelig god innsats er det også viktig å belønne seg selv. Vi er flinke til å belønne alle andre for god innsats, men vi må ikke glemme oss selv! Belønningen kan være så mye, å unne seg fredagstaco etter en god løpeøkt eller å spandere på seg selv en massasje etter en god treningsmåned. Klapp deg selv på skulderen og si «bra jobba»!

#6 – Loggfør treningen din
Kontinuitet i treningen er viktig for å oppnå resultater, og da er det et godt tips å føre en treningsdagbok. Loggfør treningen din, så kan du gå tilbake å se på hva du har gjennomført. Har du blitt sterkere? Hvor mange ganger trente du forrige måned? Hvilke øvelser mestrer du bra? Hva må til for å nå målet ditt? Svarene finner du i treningsdagboken!


treningshandbok_teaser_feb2014_

treningsdagbok

Treningsdagboken får du kjøpt her. 


#7 – Lag en treningskontrakt med deg selv
Vær ærlig med deg selv. Hvorfor ønsker du å trene? Hvor viktig er det for deg? Sett ord på det, da vil det bli mer tydelig hvorfor du skal gjennomføre treningen din. Lag en kontrakt med deg selv, og følg den. Vi er ofte flinke til å holde avtaler med andre, men de vi gjør med oss selv kan fort bli valgt bort til fordel for noe annet. Prioriter deg selv! Lag en skriftlig plan og gjennomfør den. Og husk å være ærlig – du lurer ingen andre enn deg selv.

#8 – Gjør trening til noe positivt
Forbinder du trening med noe slitsomt, et ork eller et krav? Noe du MÅ gjøre men absolutt ikke har lyst til? Det er det nok mange som gjør. Men prøv å snu det til noe positivt – hvilke gleder får du ut av treningsøkten? Kjenn litt på følelsen du sitter igjen med etter du har gjennomført treningen, den er garantert knyttet til noe positivt. Du angrer ALDRI på en gjennomført treningsøkt!

blogg_IMG_9059

#9 – Hent inspirasjon
I perioder kan motivasjonen synke, og det er nok helt normalt. Da kan det være et godt tips å hente inspirasjon fra andre, for eksempel gjennom blogg og instagram. Kanskje trenger du litt variasjon i treningen din? Eller nye tips til god og sunn mat? Her kan du finne mye! Følg 3ttrening på Instagram, og del dine treningsøyeblikk med oss. Merk bildene med #3ttrening, så kan kanskje du også inspirere andre!

#10 – Invester i nye treningsklær
Har du vært flink og stått på med treningen, da fortjener du også å belønne deg selv! Invester i nytt treningstøy, det kan gjøre mye for motivasjonen. Det er ingenting galt i å ville føle seg fresh på trening. Klær tilpasset aktiviteten du gjør kan også føre til at du presterer bedre eller får en bedre opplevelse av treningsøkten. Gode joggesko og en løpetights som sitter godt kan føre til at løpeøkten oppleves enda bedre.


Jobb med å finne grunner til å trene, istedet for unnskyldninger! Trening gir deg en sunnere kropp og et sterkere sinn slik at du bedre kan møte utfordringene som kommer i hverdagen. Prioriter deg selv slik at du kan gi mer av deg selv til de rundt deg. Trening er en investering i både nåtid og fremtid. Ja til et sunnere liv!

Hvordan skal du trene i dag?

Blogglistenhits

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *