Sofadietten – den eneste dietten du trenger!

Blir du med på å slanke bort 30 minutter av sofakosen?

Det er ingen tvil om at det er godt å sitte i sofaen. Men vi sitter alt for mye! Det handler om å finne den riktige balansen mellom fysisk aktivitet og sofakos. Er det ikke bedre å sette seg i sofaen med beina høyt etter en liten treningsøkt, eller en frisk kveldstur? Du angrer ALDRI på en treningsøkt.

Malin_SivElin900x600

Hvorfor må vi trene?
Jo, fysisk aktivitet er den beste resepten for å forebygge livsstilssykdom og tidlig død. I tillegg kan du lette depresjoner og stress, du får mer overskudd, bedre søvnkvalitet og forbedret kondisjon. Trening gir svært gode helsegevinster som utgjør store forskjeller i hverdagen, og det er god grunn for å gjøre plass for litt fysisk aktivitet. En liten bonus er jo også at man tar seg bedre ut i nettoen.

TRENING ER SUNT! Og det er ikke noe revolusjonerende rundt denne nyheten. Men all verdens skrekkscenarioer om sykdom og død er ikke nok til å skremme hele Norges befolkning i form. Du er selv nødt til å ønske å bli fysisk aktiv! Vi har blitt en generasjon av sofaslitere, og mange år på sofaen har gitt oss god tid til å finne unnskyldninger og barrierer. Kjenner du deg igjen i noen av disse?

«Jeg har ikke tid»
«De jeg omgås trener ikke»
«Jeg orker ikke å trene»
«Trening er kjedelig»
«Jeg vet ikke hvordan jeg skal trene»
«Jeg er ikke i god nok form»
«Jeg har ikke utstyret som trengs»
«Jeg skal starte i januar»
«Jeg må være med mine barn»

3T-TreningMå vi være supermennesker?
Problemet for mange av oss er at vi skal være så flinke i alt vi gjør. Når vi først skal begynne å trene så skal det gjøres ordentlig! Da skal pulsklokke og treningstøy kjøpes inn. Vi skal starte med knallharde intervaller i motbakke til krampa tar oss. Brød kastes i søpla like fort som knekkebrøddeigen med solsikkekjerner og sesamfrø tas ut av ovnen. Og dette fungerer utmerket helt til uke to hvor vi har fått nok av hele “livsstilsendringen” og savnet til sofaen blir for stort.

Kan det være at disse trauste anbefalingene fra Helsedirektoratet kan ha noe for seg likevel? Ta deg tid til å finne ut hvor lite som faktisk skal til!

  • Voksne bør være fysisk aktive med minimum 150 minutter moderat intensitet per uke eller minimum 75 minutter med høy intensitet per uke. Anbefalingen kan også oppfylles med kombinasjon av moderat og høy intensitet.
  • Aktiviteten kan deles opp i bolker på minst 10 minutters varighet.
  • For å oppnå ytterligere helsegevinster bør voksne øke den moderate fysiske aktiviteten inntil 300 minutter i uken, eller inntil halve tiden med høy intensitet. Det er også mulig å kombinere økter med moderat og høy intensitet. Økt dose gir større gevinst.
  • Øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper bør utføres to eller flere dager i uken.
  • Reduser stillesitting. Lange perioder med stillesitting bør stykkes opp med korte avbrekk med lett aktivitet. Bytt ut stillesitting mot aktivitet med lav intensitet hvor du står, går eller rusler.

Trening er sosialt

Let’s face it. Anbefalingene høres minst like lite spreke ut som befolkningen de prøver å få opp av sofaen. MEN, genialiteten ligger i at dette er noe ALLE får til. Uansett. Uavhengig av utgangspunkt og tilgjengelig tid. Og det fungerer!! Her settes ingen krav til hverken pulsbelter eller trange tightser. Her er det kun deg og den aktiviteten du foretrekker som gjelder. Så hvorfor ikke ta små steg og la dette bli en varig endring? Det finnes ingen supermennesker!

Det at du leser dette innlegget viser at du allerede har tatt det første steget, og at du har lyst til å finne mer rom for fysisk aktivitet!  Nå må du finne motivasjonen til å gjennomføre.

Du har 24 timer i døgnet. Hva med å redusere stillesittingen til 23,5 time i døgnet?

Blogglistenhits

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *