Hvordan trener Per Arne etter at The Biggest Loser er over?

Med PT

Per Arne Ramberg gikk fra null trening til å trene fire ganger om dagen. Har han klart å opprettholde treningen etter at opptakene til The Biggest Loser er avsluttet?

Per Arne trente minimalt før han meldte seg på The Biggest Loser. Overgangen fra et stillesittende liv til hverdagen i The Biggest Loser ble mildt sagt en vekker.

«Første treninga var et helvete! Treninga var nok lagt opp slik at vi skulle skjønne at dette ikke var noen lek. Jeg hadde absolutt ingen anelse hva jeg gikk gjennom, kjente bare at kroppen ville bryte sammen mot slutten. TV-bildene viste vel egentlig ikke godt nok hvor mye vi slet under første treningsøkt.»

For en voksen utrent mann på 155 kg med et kcal inntak på 700 – 1 300 kcal, opplevdes den første treningsuka som tung. Stølheten fra dagen før verket i kroppen og kroppen kjentes energiløs pga det reduserte energiinntaket. Men motivasjonen var på topp og dette skulle ikke hindre Per Arne i å trene! Og etter hvert gikk treningen fra å være slitsom til bare å være godt.


En vanlig treningsdag under The Biggest Loser
Under oppholdet på The Biggest Loser trente Per Arne fire økter om dagen. I starten var fokuset hovedsakelig på kondisjon og dynamiske øvelser. Styrketrening ble kun lagt til de dagene hvor treneren Tonje var til stede.

  • Klokka 06:00: Morgenøkta besto av 1,5 timer med kondisjonstrening på tredemølle eller sykkel, hvor 30min av økta bestod av intervalltrening. Under intervallene ble både motbakke og hastighet økt, og intervalldragene varte i 45 sek med 15 sek pause. De siste 30 minuttene gjorde vi dynamiske øvelser.
  • Klokka 11:00: Økt 2 besto enten av en lengre gåtur eller svømming.
  • Klokka 15:00: Lik morgenøkta.
  • Klokka 20:00: Lik morgenøkta eller en lengre gåtur.

De dynamiske øvelsene vi gjorde var utfall, gående kneløft, trening med strikk med fokus på skulder og andre kroppsdeler.

photoshoot med se & hør
Per Arne foreviges. Klikk på bildet og les artikkelen i Se og Hør.

Treningsoppfølging under The Biggest Loser
Per Arne opplevde at de fikk tett og god oppfølging under The Biggest Loser. «Vi trente jo en del alene uten treneren vår, og det var nok fordi vi skulle lære oss at vi ikke bare kunne trene med en PT. Men Tonje lagde fast treningsplan og veiledet oss i alt vi skulle gjøre. Hadde vi spørsmål eller plager så hjalp hun oss med det, og tilrettela treningen til hver enkelt. Strategien til Tonje var at det skulle være kvalitet i hver treningsøkt fremfor kvantitet, det skulle ikke gjøres halvhjerta.»


Overgangen fra The Biggest Loser til å trene hjemme
Da Per Arne ble stemt ut stod han plutselig på egne bein uten den tette oppfølgingen av Tonje. Han hadde fått en egen plan for treningen som han skulle følge hjemme, men behovet for en veileder som kunne hjelpe til med styrketreningen var fortsatt til stede.

«Jeg skulle fortsette med det vi gjorde der inne, og legge til styrketrening etter hvert. Det var her Personlig Trener Martin Ramberg kom inn i bildet for å hjelpe meg. Han hjelper meg med både å planlegge trening og litt kosthold»

En vanlig treningsuke hjemme
Selv om innspillingen av The Biggest Loser er ferdig innspilt, så har ikke Per Arne sluttet å trene. Han trener fremdeles 5 dager i uken. 3 dager med styrke og 2 dager med kondisjonstrening.

  • Styrketrening
    Fokuset på styrkeøktene er på baseøvelser som markløft, fremoverbøyd roing med stang osv. Disse øvelsene kjøres tungt med 3-6 repetisjoner for å øke maksimal styrke. Mens mindre isolasjonsøvelser som f.eks facepulls, bicepscurls og triceps pushdown trenes med et høyere antall repetisjoner, faktisk helt opp til 20 reps.
  • Kondisjonstrening
    De to kondisjonsøktene i løpet av en uke fordeles på en langkjøringsøkt og en intervalløkt. Intervalltrening trener Per Arne fordi det øker fettforbrenningen og oksygenopptaket slik at han enklere kan se progresjonen i kondisjonen sin.
deadlift med pt
Personlig Trener Martin Ramberg kan kontaktes på martin.balsvik.ramberg@3t.no

 

Hvorfor trene med PT?
Per Arne har valgt å trene med PT fordi han føler at PTen hjelper han med å nå målene sine. «I tillegg kan en PT trene deg slik at du holder deg skadefri, samt motivere og pushe deg til å nå det lille ekstra. Det har vært helt avgjørende for meg å trene med en PT for å få til det jeg har klart i dag. De dagene jeg møter opp på trening og Martin har satt opp ett opplegg for den dagen, men jeg sier ifra at jeg sliter med vondt i skuldra, så er det så greit at man da trener med en som har kompetanse til å finne andre øvelser for ikke å belaste skaden mer.»

Hvor ofte trener Per Arne med PT?
Per nå trener Per Arne med PT Martin 2-3 ganger i uken, men har etter vært planer om å gå ned til en gang i uken. Frem til nå har han brukt PT på alle styrkeøktene for å kunne gi det lille ekstra. Kondisjonstreningene har han trent på egen hånd. Fremover har Per Arne satt seg et mål om å bli mer selvstendig når det kommer til trening, og skal trene helt alene i 6 uker fremover på grunn av ferie. «Det er viktig å kunne stå på egne bein, men at man kan benytte seg av kompetansen som PT har når man enten skal lage nytt program eller trenger å oppnå mål og få resultater.»

Blogglistenhits

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *