Squash – verdens beste idrett

Squash_championSquash er en treningsform som har eksistert lenge i Norge, men er allikevel relativt lite utbredt. Det er en racketsport som spilles innendørs på en bane med fire vegger.  Man er to spillere som spiller mot hverandre med hver sin racket og en gummiball. Kort fortalt slås ballen mot frontveggen, hvor ballen må treffe nedenfor de øvrige vegglinjene. En slagveksling innledes med en serve mot frontveggen fra den ene siden av banen over til motstanderen på den motsatte siden. De etterfølgende slagene må slås direkte mot frontveggen eller via de andre veggene.

kimarekillingberg2

Norges beste squashspiller Kim Are Killingberg forteller at squash passer utmerket for deg som liker adrenalin, høyt tempo og høy puls. Dette er en av grunnene til at han også utøver denne treningsformen. Kim Are Killingberg har allerede rukket å bli fire ganger norgesmester individuelt, fire ganger norgesmester for lag og i tillegg vunnet norgescupen, for å nevne noe.  Han har også rukket å komme seg ut i verden og deltatt i VM flere ganger.

Få gratis innføring i squash på søndag! Les mer her.


Den sunneste idretten i verden
Kim Are forteller at squash er en treningsform som gir en utrolig god
helsegevinst. Ifølge to grundige studier på idrett og helsegevinster i 2002 og i 2011 av Forbes Magazine, havnet squash på toppen i begge studiene rangert som den sunneste idretten i verden. Her så de på krav som; kalorier forbrent pr. 30 minutter, skadefrekvens, fysiske krav til fleksibilitet, styrke, utholdenhet og koordinasjon for å nevne noen, sier han.

Undersøkelsen slår nemlig fast at 30 minutter på squashbanen gir en imponerende kardiovaskulær trening, i tillegg til at man øker styrke og utholdenhet i underkroppen. Kjappe bevegelser og vendinger øker fleksibiliteten i rygg og mage, mens slagene trener resten av overkroppen. Dette er altså en aktivitet som trener hele kroppen!

Squash_3TFin kondisjonstrening
Det er bevist at squash har et generelt høyere intensitetsnivå enn for eksempel tennis og badminton, og at man gjerne er i aktivitet i 70 % av tiden spillet foregår. Dette fører til at man kan opprettholde en puls som er høy nok til å oppnå god kondisjonseffekt, og en forbrenning på om lag 600 – 850 kalorier i timen.

Undersøkelsen av Forbes Magazine ble gjort på bakgrunn av vurderinger fra personlige trenere, utøvere og fysiologiske eksperter. Aktivitetene ble vurdert på bakgrunn av seks ulike treningseffekter, hvor den med høyest poengsum vant. De treningseffektene squash scoret høyest på var muskulær utholdenhet og kaloriforbrenning pr. 30 minutter. Kardiovaskulær trening scoret også svært høyt. Det som scoret minst ved aktiviteten var skaderisiko. Ved mange korte og kjappe bevegelser kan knær og ankler bli utsatt for skader. Stabile og flate sko anbefales.

Squash_jenter_3TFor personer på alle nivå
Kim Are mener det er en sport som passer alle personer på alle nivå. Han sier også at det er en enkel sport å håndtere men som tar en livstid å mestre.  – Det er lett å lære, lett å like, lett å bli god i, og en utmerket kondisjonsidrett som er meget kompetitiv, konstaterer han. Han sier også at uansett om målet er fitness, generell trening, konkurranse, ekstremsport eller sosial moro, er squash verdt å prøve.

Lett å bli hekta!
Han medgir også at squash kan være en svært avhengighetsskapende idrett. – Siden det er så gøy og lett å få taket på, er det lett å bli hekta! Han forteller også at det er en meget spesifikk idrett hvor man får brukt kroppen på en måte som er helt unik. Han sier at når man i tillegg begynner å merke helsegevinstene på kroppen, ser man at det er en utmerket sport man kan fortsette å holde på med, selv om det kun er på et rekreasjonalt nivå.

Squash_3TStort konkurransepotensial
Videre forteller han at squash innehar et stort konkurransepotensial for de som liker å konkurrere og trene for å slå partneren, kollegaen eller de andre klubbspillerne. Han sier også at det er utrolig mange nivå innen squash, og man blir aldri god nok. – Man finner derfor alltid nye ting å trene på og forbedre for å komme tilbake sterkere enn før, sier han.

 Squash er lett å lære, lett å like, lett å bli god i og en utmerket kondisjonsidrett


Kim Ares tips til en god squashøkt
Du bør alltid varme opp godt. Når du kjenner spillet litt bedre, prøv og varm opp spesifikt for squash. Det er mange brå vendinger og bevegelser som kroppen må vennes til. Selv om squash er en av de idrettene med minst skadefrekvens, hjelper det alltid å være på den sikre siden.

Bruk riktig ball. Forskjellige baller innehar forskjellig sprett, og dette er for at alle, uansett nivå, kan få maks moro og utbytte av treningen. Mange ser at de beste spillerne bruker 2 gule prikker på ballen de bruker, og vil bruke dette selv. Hvis man ikke spiller profesjonelt, og bruker en slik ball, vil dette være en hindring for utviklingen din som squashspiller. Med riktig sprett får du spilt mest mulig, løpt mest mulig og utviklet spillet ditt bedre og kjappere. Startende juniorer bør bruke blå ball, startende seniorer og eldre juniorer bør bruke ball med rød prikk, konkurrerende spillere bør bruke ball med 1 gul prikk. Ball med 2 gule prikker er for profesjonelle spillere, og for spillere på det høyeste nivået i Norge.

Squash2_webTil å starte med bør du spille med noen på ditt eget nivå. Det blir oftest best med tanke på konkurranse, treningsutbytte og moro. Ta noen timer hos din lokale trener og spill med bedre spillere for å bedre ditt nivå. Det er utrolig hvor mye noen små tips utgjør.


3T tilbyr squash på 3T-Leangen, 3T-Rosten, 3T-Steinkjer og 3T-Sluppen. Ønsker du å bestille bane kan du benytte online booking via på våre nettsider.

Tekst er hentet fra 3T-Trening høst 2013, og er skrevet av Are Slettahjel. Bilder av Kim Are Killingberg er tatt av Trond Ottesen.

Blogglistenhits

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *