Sitting is the new smoking

I Adressa i dag kan vi lese at “Sitting is the new smoking”. Stillesitting har blitt den nye helsetrusselen, og aktivitetsnivået blant både voksne og unge er generelt altfor lavt. Aldri før har det vært mer fokus på trening og kosthold. Likevel er aktivitetsnivået altfor lavt. Hvordan kan dette henge sammen?

David_intervalltrening

“System shot-down!”
Mangel på hverdagsaktivitet har blitt et stort problem. Tidsklemma kombinert med en komfortabel livsstil har ført til høy inaktivitet  mellom treningsøktene. Det holder ikke at man trener to-tre ganger i uken, dersom resten av tiden stort sett tilbringes sittende eller liggende. Mennesker er skapt for å gå, løpe, hoppe og bevege seg fritt. Det har aldri vært i menneskets natur å være inaktiv – før nå.

Svært helsefarlig
Når man sitter over lengere tid er det ingen aktivitet i de største muskelgruppene. Inaktivitet gir alene en risikofaktor for å utvikle dårlig helse. Helseproblemer som diabetes type 2 og hjerte-karsykdommer er noen av de mange konsekvensene stillesitting kan medføre. Ved å sette i gang litt muskelarbeid vil energiforbruket øke, noe som gir positive effekter på blant annet blodfettprofilen og regulering av blodsukkeret.

Reis deg for helsa di!
All tid du bruker på å IKKE sitte vi gi deg umiddelbar effekt på forbrenning, blodverdier og humør. Gå til butikken, ta trappa istedet for heisen og kom deg opp av sofaen på kveldstid. Om det ikke har noen effekt å tenke langsiktig på helsa, så kan det hjelpe å leve mer i nuet. Økt aktivitetsnivået vil gjøre deg gladere og sprekere, det vil gi deg en enerigboost og det øker forbrenningen.

Sitter du og leser nå? Kom deg opp på beina, reis deg for helsa di. Du vil ikke angre på det! 🙂


forfatter_monica
Innlegget er skrevet av Monica Halvorsen Berg
– Medie- og kommunikasjonsansvarlig for 3T-kjeden. Monica har lang og bred erfaring innen treningsbransjen. 
monicahb@3t.no


Blogglisten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *