Trening og polycystisk ovariesyndrom (PCOS)

Både høyintensiv intervalltrening og styrketrening kan ha gunstige helseeffekter for kvinner med den utbredte hormonforstyrrelsen polycystisk ovariesyndrom.

blogg_IMG_9093

Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er den vanligste hormonforstyrrelsen blant kvinner i befruktningsdyktig alder, og berører 6-20 %. PCOS kan føre til menstruasjonsforstyrrelser, infertilitet, overvekt, insulinresistens, økt behåring og akne. I tillegg er PCOS assosiert med en økt risiko for blant annet hjerte – og kar sykdommer og diabetes type 2. Fysisk aktivitet og kostholdsendring blir sett på som positivt for å bedre symptomer ved PCOS, men man vet lite om hvilken type trening som er mest gunstig for disse kvinnene.

Trening kan hjelpe
Ved Det Medisinske Fakultet, NTNU, i samarbeid med 3T har vi gjennomført en studie på effekten av ulike typer trening hos kvinner med PCOS. Trettien kvinner med PCOS ble tilfeldig fordelt i tre grupper, hvor en gruppe trente høyintensitets intervalltrening, en gruppe trente styrketrening og en gruppe mottok ingen form for trening. Intervalltreningen bestod av to ukentlige 4×4 minutts intervaller på 90 – 95 % av maksimal hjertefrekvens, og en ukentlig 10×1 minutt intervall med maksimal intensitet de klarte å holde i ett minutt i intervallene.

Styrkeprogrammet bestod av åtte styrkeøvelser for store muskelgrupper i hele kroppen, med 10 repetisjoner og tre sett per øvelse. Begge treningsgruppene trente tre ganger per uke i 10 uker. Treningen ble gjennomført på St.Olavs hospital og på 3T treningssenter. Kvinnene som trente intervaller med høy intensitet hadde betydelig bedring i insulinfølsomhet, høyere maksimalt oksygenopptak, bedre blodårefunksjon og høyere HDL-kolesterol (det gode kolesterolet) etter treningsperioden. Som forventet hadde både de som trente styrke og de som trente intervall redusert fettprosenten etter treningen, og muskelmassen økte i styrkegruppen.

Treningssenter---iStock

Ny studie
I juni 2015 startet vi en ny og større studie hvor vi skal se nærmere på effekten av ulike typer intervalltrening for kvinner med PCOS. Vi ønsker å undersøke hvordan treningen kan påvirke menstruasjonssyklus, samt ulike hormonelle- og metabolske faktorer. Studien er et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og kvinneklinikken på St.Olavs hospital.

IMG_3770

Ønsker du delta i studien? Ta kontakt med: trine.moholdt@3t.no eller  ida.almenning@ntnu.no


ida_almenning_2014Innlegget er skrevet av Ida Almenning

– PhD-stipendiat ved Det medisinske fakultetet, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, NTNU og personlig trener ved 3T-Rosten. 

ida.almenning@ntnu.no


3tinspira2015_trine-moholdt_byåsen_3274Innlegget er skrevet av Trine Moholdt

–  Forsker ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, NTNU og Kvinneklinikken St. Olav’s hospital og gruppeinstruktør ved 3T-Byåsen. 

trine.moholdt@ntnu.no


Blogglisten

One thought

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *