Bli Ny med 3T: Kostanalyse

“Abs are made in the kitchen” heter det, og det er en god del sannhet i det. Verken Elin eller Petter hadde planer om å få six-pack, men de var begge klare over at kostholdet måtte forbedres dersom kroppen skulle endres. I hele fire måneder fikk de tett oppfølging av en ernæringsfysiolog ved 3T-Helse, og sakte men sikkert ble nye spisevaner godt etablert i hverdagen.

190615_3t-bli-ny_oppstilt_juni2015_6623

Detaljert kostholdsregistrering
I starten gjennomførte Elin og Petter en kostholdsregistrering over fire dager (tre hverdager + en helgedag) slik at ernæringsfysiologen skulle få en formening om hvordan kostholdet så ut ved inngangen av prosjektet, og for å få nok data til å gjennomføre kostanalysen. Elin og Petter hadde allerede da gjort noen forbedringer i kostholdet men hadde fortsatt en god del igjen å jobbe med. Uregelmessige måltider, kjappe og usunne middagsløsninger og lite frukt og grønt var hovedproblemene. I tillegg var det rom for å velge sunnere alternativer av både brød, pålegg og drikke. En utfordring var også at Elin var veldig kresen i matveien, som satte en tydelig begrensning på type mat som ble valgt. Kostholdet var også preget av for lavt inntak av vitaminer og mineraler, for høyt inntak av mettet fett og for lite kostfiber.

Slik så Elins kosthold ut i starten av “Bli Ny med 3T”:

Bli-ny-Kostholdsregistrering-Elin-web

Kostanalysen viste at de hadde for lavt kaloriinntak, noe som ikke stemte overens med kroppsvekten. Dette kunne komme av to ting; enten fordi de allerede hadde gjort noen forbedringer før kostholdsregistreringen eller fordi de underrapporterte til ernæringsfysiolog. Sistnevnte var mer sannsynlig, da svært mange spiser mer enn de selv registerer at de gjør. Det kan fort bli en ekstra skive ost til lunsj, et par kjeks mellom måltidene eller feilmåling av matposjoner. I slike tilfeller ligger det mange skjulte kalorier.

Slik så Petters kosthold ut i starten av “Bli Ny med 3T”:

Bli-ny-Kostholdsregistrering-Petter-web

Trenger du hjelp med kostholdet ditt? Les mer om ernæringsveileder ved 3T-Helse HER. 

Strukturert kosthold
Ernæringsfysiologen ga paret en grundig gjennomgang av kostanalysen, og de ble videre forklart i hvilken mat mye av kaloriene og fettet gjemte seg i kostholdet deres. Hovedoppgaven ble å spiser mer jevnlig; fire hovedmåltider hver dag (frokost, lunsj, middag og kveldsmat) og maks 3-4 timer mellom hvert måltid. Regelmessige måltider ville holde blodsukkeret stabilt samtidig som de ville få en jevnlig tilførsel av næringsstoffer. Dette ville gi blant annet mer energi, bedre konsentrasjon og mer overskudd – og ikke minst redusere risiko for overspising og søtsug. Og energi og overskudd hadde Elin og Petter behov for, de skulle trene fast med personlig trener!

3t_bli ny_dag1_1774

De fikk utdelt hver sin matplan de skulle følge, men ulikt kaloriinntak. Dette fordi de har ulik hvilemetabolisme, og ernæringsfysiologen setter aldri opp en matplan med lavere kalorier enn den.  Elin sin ligger rundt 1500-1600 kcal i første omgang, mens Petter sin ligger rundt 1900 kcal.

I neste innlegg får du se hvordan matplanen satt opp av ernæringsfysiologen ser ut. Kanskje får du noen gode tips som kan forbedre ditt eget kosthold? Følg med på bloggen!


forfatter_monica Innlegget er skrevet av Monica Halvorsen Berg

– Media- og kommunikasjonsansvarlig for 3T-kjeden. Monica har lang og bred erfaring innen treningsbransjen og er utdannet personlig trener. Kontakt: monicahb@3t.no

 


Blogglisten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *