Trening gir overskudd!

utetrening_av_Joakim_Reinaas_1

Etter en lang dag på jobb eller en dag med mange gjøremål, er det fort gjort å glemme eller bortprioritere treningen. Enten man er student som er oppslukt i forelesninger, eller en tobarnsmor med heltidsjobb, gjør vi kroppen vår en stor tjeneste ved å prioritere regelmessig trening i hverdagen.

«Jeg rekker ikke å trene i dag, så jeg tar det i morgen i stedet..»
Vi har alle dager hvor vi føler at energinivået eller tiden ikke strekker til for å utføre ei god treningsøkt. Dette kan føre til at vi velger å utsette treningen til neste dag, eller i verste fall, til dagen derpå igjen. Før vi vet ordet av det har vi kommet inn i en ond sirkel. Ei god treningsøkt trenger nødvendigvis ikke å vare i to timer. På 3T finnes det mange korte men effektive gruppetimer hvor man får tatt seg ut på kun en halv time. X-Fit, Corestep og Rumpe er eksempler på gruppetimer som varer i 30 intensive minutter og som passer perfekt for deg som er i tidsklemma.

IMG_9299

«Jeg synes treningen er lite motiverende og for ensformig»
Vi kan ofte låse oss fast på en bestemt type trening, og da kan det fort bli vanskelig å opprettholde motivasjonen. Variasjon i treningen kan da være vesentlig for at treningen ikke skal bli for ensformig og kjedelig. På alle 3T-senter har vi et godt utvalg av ulike type gruppetimer slik at nettopp du kan få utfoldet deg på best mulig måte. Her finnes det plass for både sykkelentusiaster og de som har en liten danser i magen.

Våg å prøve noe nytt! Husk at man aldri får til noe hvis man ikke prøver.

«Jeg vet ikke om jeg får det til»
Våg å prøve noe nytt! Husk at man aldri får til noe hvis man ikke prøver. Selv om man aldri har deltatt på en aerobic- eller spinntime er det aldri for sent å kaste seg ut i det. Kanskje viser det seg at det gir  deg mer glede og motivasjon enn det du ville ha forutsett. Før du vet ordet av det kan du ha klatret opp fra nybegynnernivå til mer avanserte gruppetimer i løpet av kort tid, og det kan føre til en mestringsfølelse som gir deg ny giv i treningen.

IMG_5521

«Hvordan skal jeg begynne?»
Ofte kan det  største problemet være at en er usikker på hvordan man kommer i gang med treningen. Når man først setter i gang med treningen er det viktig å ikke sette seg for høye mål. Progresjon skjer ikke over natten, og det er viktig å smøre seg med tålmodighet.

Med overskudd blir hverdagen enklere!

På alle 3T-senter står utdannede treningsveiledere  klare til å hjelpe deg med å sette opp øvelser som passer nettopp deg og dine målsettinger. Kanskje kan det være behov for et nytt styrkeprogram i treningssalen for å ha noe å strekke seg etter? Her kan du også få tips til å prøve ut nye treningsformer som kan vise seg å være midt i blinken for deg, og som samtidig gjør treningen morsommere. Sett i gang og finn ut hvilken treningsform du liker best, og husk – det er aldri for sent å begynne og trene!


Artikkel er tidligere utgitt i 3T-Trening
Tekst: Ingrid Beate Jørstad, 3T-Rosten
Foto: Joakim Reinaas og 3T

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *