Drop it like a squat!

Det er ingen hemmelighet at knebøy er en super øvelse. Mange tenker kanskje at det kun er en øvelse for de som ønsker å trene rumpa, men det er feil. Knebøy er mye mer enn en øvelse kun for rumpa! Sterke bein er avgjørende for en god prestasjon i mange idretter, og anses av mange for å være den absolutt viktigste baseøvelsen.

Knebøy er en øvelse du bør inkludere i treningsøkten din, enten du er mosjonist eller idrettsutøver. Ikke bare aktiverer du hoftestrekkerne, men både knestrekkerne, bakside lår, ryggstrekkerne og bukmusklene aktiveres gjennom øvelsen. Da det finnes et hav av do’s and dont’s i knebøy, har vi samlet de viktigste rådene til deg.


                   Singlett fra Reebok // Tights fra Reebok // Sports-BH fra Reebok // Sko fra Adidas

Grep
Det anbefales at grepet på stanga bør være så vidt bredere enn skuldrene. Tomlene skal være på oversiden av stanga og håndleddet skal være rett. Slik unngår du at vekten blir sendt gjennom albueleddet, som på sikt kan føre til smerter.

Plasser stanga riktig
Plasser stanga høyt på ryggen, men ikke så høyt at den hviler på nakkevirvlene. Unngå å legge stanga rett på nakken, og bruk gjerne pute ved behov. Knip skulderbladene sammen og trekk dem nedover. Brystet skytes fremover.

Beinstilling
En god regel er at beina skal være litt utenfor hoftebredde. La føttene peke litt utover, og la knærne peke samme retning som føttene. Det er viktig at du har god kontakt med hele fotsålen og at tærne ligger flatt.  Du skal kjenne at du trykker gjennom hælene, men tærne skal aldri komme opp fra gulvet.

Hvor langt ned skal du gå?
“Ass to the grass” er en kjent regel, men det kan ofte gå utover teknikken og ryggen kan få svi. Et minstekrav i knebøy er 90 grader i kneleddet. Du kan gjerne gå lengre ned for å aktivere mer av setemuskulaturen, men da er det viktig å huske at ryggen skal holdes kontrollert gjennom hele løftet. En feil mange gjør er at ryggen rundes av, enten i øvre del fordi skuldrene faller fremover, eller i nedre del fordi man går for langt ned. Det optimale er å beholde en naturlig svai!
           Ønsker du hjelp med teknikk og styrkefremgang? Bestill time til en av våre personlige                                                                               trenere her.


Innlegget er skrevet av Ronja Rosmæl Skauge
– Markedskonsulent for 3T gjennom internship fra BI Trondheim. Ronja studerer markedsføringsledelse hos BI Trondheim, og er lidenskapelig opptatt av trening og fysisk aktivitet.

Kontakt: ronjarosmael@gmail.no


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *