Hvorfor begynne å trene?

Det finnes mange unnskyldninger for å droppe treningen – men det finnes langt flere gode grunner til å komme seg på trening! Under har vi samlet fem gode grunner.


1 – Reduserer stress
Føler du deg stressa og vil aller helst bare ligge på sofaen resten av kvelden? Det kan være lett å tro at dette er den beste medisinen mot stress, men snarere tvert imot. Trening er nemlig utrolig effektivt for å forebygge stress. Det utløser endorfiner som gir en følelse av velbehag og hjelper på spenning i kroppen. Dessuten kan det være godt å komme seg litt bort fra hverdagen ved å dra på trening. For mange fungerer det som et slags friområde hvor de kan få tankene på noe annet enn hverdagens tjas og mas.

2 – Økt selvtillit
På samme måte som en muskel er selvtilliten mulig å bygge opp. Noe av det viktigste for å få god selvtillit er å oppleve mestringsfølelse. Gjennom trening vil du oppleve fremgang og at du stadig behersker nye ting. Det gir god selvtillit!


3 – Bedre søvnkvalitet
Sover du dårlig om nettene? Forskning viser gang på gang at fysisk aktivitet har stor påvirkning på søvnkvalitet. De som er fysisk aktive sover både bedre og føler seg mer opplagt på dagen enn de som ikke er det. Søvn er avgjørende for å gjenvinne overskudd og balanse, samtidig som det reduserer nedstemthet og stress. Når du sover får du tilbake energi, kroppstemperaturen synker, og både kroppen og hjernen reparerer og vedlikeholder seg selv.

4 – Forbedrer konsentrasjonsevne
Fysisk aktivitet er også bra for konsentrasjon og læringsevne. Det tar vekk noe av uroen og rastløsheten i kroppen, og gjør det enklere å holde fokus. Er du student og sitter mange timer i strekk på lesesal, vil det derfor være lurt å sette av litt tid til trening. Det vil garantert holde deg mer fokusert gjennom dagen!

Meld deg inn nå og få studentmedlemskap til kun 399,- per måned.


5 – Økt livskvalitet
Det er en klar sammenheng mellom aktivitetsnivå og livskvalitet. Fysisk aktivitet har en rekke helsefordeler, både fysisk og psykisk. Det vil øke energinivået ditt, forbedre immunforsvaret, samt redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, overvekt og andre helserisikoer. Det er aldri for sent å starte!

Bli medlem nå og få Midt-Norges største og beste treningstilbud!


Innlegget er skrevet av Ronja Rosmæl Skauge
– Markedskonsulent for 3T gjennom internship fra BI Trondheim. Ronja studerer markedsføringsledelse hos BI Trondheim, og er lidenskapelig opptatt av trening og fysisk aktivitet.

Kontakt: ronja@3t.no


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *