PT-Profil: Mari Rotmo

Hils på Mari Rotmo! Hun har jobbet som personlig trener på 3T siden 2010 og brenner for at fysisk aktivitet skal være mulig for alle – uansett alder, eventuell diagnose eller tilstand. I 2017 deltok Mari i CrossFit Games, det største man kan være med på som CrossFit-utøver.


Alder: 27
Bosted: Trondheim
Sivilstatus: Samboer
Senter: 3T-Midtby’n og 3T-Pirbadet

Hvordan vil du beskrive deg selv?
– Jeg er en egentlig beskjeden jente fra Verdal som stadig trer ut av skallet mitt. Jeg elsker å trene selv og trene andre, og det er da jeg er i mitt rette element. Folk som har sett meg i andre sosiale settinger blir muligens overrasket over den energien og rollen jeg har på 3T, og det elsker jeg!

Når og hvorfor ble du så opptatt av trening?
 Jeg har hele tiden vært glad i å utfordre kroppen min. I oppveksten var jeg med på turn, drill og fotball, og elsket å beherske nye ferdigheter. Da jeg flyttet til Trondheim fikk jeg virkelig øynene opp for styrketrening og gruppetrening, og i de senere årene har jeg funnet CrossFit og vektløfting, som jeg føler så inderlig er idretter som passer meg.

Mari i action på bootcamp på 3T-Pirbadet

Hvorfor begynte du som personlig trener?
 Etter at jeg begynte å gjøre ferdig en bachelor i Idrett- og bevegelsesvitenskap kjente jeg at det å sette mål, og å lage og følge en treningsplan var veldig spennende. Ikke bare for meg, men jeg ønsket også å hjelpe andre. Det er også grunnen til at jeg utdannet meg som fysioterapeut, da jeg har muligheten til å hjelpe enda flere.

Hva er det beste du vet med jobben din?
 At kundene opplever resultater! Det at de følger treningsopplegget mitt og får framgang er så utrolig givende. Uansett om målet er å gå ned i vekt, bli sterkere i benkpress, eller greie å reise seg fra en lenestol. Jeg har for eksempel fått mail fra kunder som har flyttet fra byen, og likevel fulgt treningsplanen min og nådd det langsiktige målet sitt, og det varmer hjertet mitt.


Hva er dine beste treningstips?
 Finn en aktivitet du liker, sett opp en treningsplan, og “stick to the plan”! Man kommer så utrolig langt hvis man bare får satt treningen sin i system. Det trenger ikke å handle om å følge et 5-splitt styrkeprogram, men det handler om å få en oversikt over hvor mye belastning, og hvilken belastning du gir kroppen din fra uke til uke. Hvis man ikke har det, er det vanskelig å komme noen vei. Men det aller viktigste er at man er aktiv på noe som helst vis, og at man finner glede i aktiviteten.

Mari fornøyd etter St Olavsloppet i 2012

Hva trener du på fritiden?
– Som nevnt vier jeg mye av fritiden min til CrossFit og vektløfting. Jeg er så heldig at jeg selv har en trener som hjelper meg med å dosere treningen min og følger meg opp på trening og i konkurranser. For tiden følger jeg et treningsprogram for vektløfting, så du ser meg som regel med en stang over hodet når jeg trener. Men jeg er ikke fremmed for å gå på en CoreStep eller Yoga-time på 3T heller, fordi det er også gøy!

Hva er ditt største treningsøyeblikk?
– Det er selvfølgelig da jeg og laget mitt var med på CrossFit Games! Dette er det største man kan være med på som CrossFit-utøver, og regnes som VM i CrossFit. At vi i tillegg fikk en fin 16. plass var bare helt hårreisende med tanke på at vi aldri trodde vil skulle kvalifisere oss en gang. Å være med på noe sånt gjør så utrolig mye med treningsmotivasjonen, og jeg har kanskje aldri vært så motivert til å bli bedre enn det jeg er nå. I tillegg så opplever man unike treningsøyeblikk med jevne mellomrom når man driver med vektløfting. Det er mange milepæler når det kommer til å få antall kg over hodet. Jeg har nylig nådd 75 kg i rykk og 95 kg i støt som to milepæler, og de neste store milepælene bli 80/100, og 100 kg over hodet er det ikke mange damer i Norge som har, og jeg vil (skal) være en av dem om ikke lenge!

Ønsker du å trene sammen med personlig trener Mari Rotmo kan du kontakte henne på mari.rotmo@3t.no.


Innlegget er skrevet av Ronja Rosmæl Skauge
– Markedskonsulent for 3T gjennom internship fra BI Trondheim. Ronja studerer markedsføringsledelse hos BI Trondheim, og er lidenskapelig opptatt av trening og fysisk aktivitet.

Kontakt: ronja@3t.no

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *