Ski Camp 2017

Dette innlegget er skrevet av naprapat og treningsveileder Morgan Aagård i forbindelse med kurs i langrenn.

Vil du heve nivået ditt i langrenn? Da har vi kurset for deg! Jeg og David Sommervold Folde setter i gang kurs med fokus på utholdenhet og styrkeøvelser spesielt rettet mot langrenn. Legg grunnformen før snøen kommer for å få maksimalt utbytte av skigåingen til vinteren.


Langrenn sitter dypt inn i norsk kultur, hvor vi har fra tidlig av måtte utnytte treplankene som fremkomstmiddel til i senere tid sanket litt gull her og der. Det er derimot ikke historie dette innlegget skal handle om, men om hvorfor langrenn kan være den ultimate treningsformen.

Trening kan være så mangt. For mange handler det ofte om å komme i gang eller å heve nivået fra hvor det ligger i dag. Dette kan være i form av løping, svømming eller styrketrening. I løping, for eksempel, så trener man enkelt og greit sagt utholdenhetsmusklene i bein. Med styrketrening er hensikten å bli sterkere i musklene vi velger å trene. For å si det på en annen måte – med trening hvor vi utfører mange repetisjoner over en lengre periode, og kanskje med høy puls, så trener vi hjertet og lungene. Trener vi tung styrke med få repetisjoner og jevnere pauser, så trener vi musklene.

Så hva er det jeg ønsker å poengtere? Langrenn som er kjent for å være en utholdenhetsidrett inneholder et «krydder» av ulike treningsformer. Det er en mild belastning på muskler og ledd, og passer derfor både til Magda på 70 år og Johan på 17 år. For å bli en bedre skigåer må man ha ulike ferdigheter som bidrar til god kraft og teknikk som skaper fremdrift i sporet. Dette er for eksempel maksstyrke, generell styrke, spenst, hurtighet, teknikktrening, intervaller og langturer. Som jeg sa, et krydder av ulike treninger.

Med min og Davids lidenskap for langrenn og trening generelt, satte vi oss ned å snakket om hva vi kan tilby Ola Nordmann der ute. Med en fin blanding av ulike treningsøkter fra styrke til sprettende skigang ønsker vi å arrangere skitrening fremover i høst. Dette er økter som gir inspirasjon til videre trening, nye øvelser hvor hensikten er økt utholdenhet og sterkere stabilitet i kjernemuskulaturen. Øvelsene kan gjøres med enkle redskap og kan enkelt utføres hjemme på forholdsvis kort og effektiv måte.

Ønsker du å delta på høstens ultimate treningsøkter er du varmt velkommen. Kurset vil bli holdt tirsdager fra kl 18:00-19:00 i 8 uker fra og med 24. oktober.

24. oktober: Trappeøkt i Granåsen, utholdenhet og løping/gåing til toppen.

31. oktober: Trappeøkt i Granåsen, hurtighet og spensttrening.

7. november: Styrke i PT-etasjen eller i treningssal 2. etasje, med skirelaterte øvelser.

14. november: Elghufs intervall (alle har med klassiskstaver, går helt fint uten også, men tanken er å få brukt hele kroppen).

21. november: Elghufs intervall (alle har med klassiskstaver, går helt fint uten også, men tanken er å få brukt hele kroppen).

28. november: Styrke i sal 2 med skirelaterte øvelser.

5. desember: Elghufs intervall (alle har med klassiskstaver, går helt fint uten også, men tanken er å få brukt hele kroppen).

12. desember: Styrke i sal 2 med skirelaterte øvelser.

Pris: kr 2000 for 8 uker.

Du kan melde deg på Ski Camp her


Innlegget er skrevet av Morgan Aagård
Tidligere hardtsatsende skiutøver frem til 22-årsalderen. Jobber i dag som naprapat for Team Veidekke og har tidligere vært personlig naprapat til russiske OL- og VM-medaljøren Ilya Chernousov. Naprapat og treningsveileder på 3T-Rosten med spesialisering på hodepine og skulderplager.

Kontakt: rosten.naprapat@3t.no


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *