5 tips som booster treningsmotivasjonen!

Mange sliter med å holde treningsmotivasjonen oppe gjennom høsten. Det blir mørkere og kaldere ute og det frister lite å reise seg opp fra den varme og gode sofaen. For de fleste kommer ikke motivasjonen ordentlig tilbake før januar, da man skal starte et nytt og bedre liv. Men hvorfor ikke starte nå?

Vi har satt sammen en liste med fem gode tips til hvordan du kan opprettholde motivasjonen gjennom høsten.

1. Sett deg mål
Ja du har nok hørt det før, men det er av god grunn. Sett deg realistiske mål som styrer kursen dit du ønsker å komme. Når du når målene dine vil du oppnå en vanvittig god mestringsfølelse som vil gi videre motivasjon. Det er viktig at du ikke setter deg for høye mål. Da kan du fort bli oppgitt hvis du ikke når målet ditt. Det kan også være lurt å loggføre treningen i en treningsdagbok, slik at du har full kontroll på hva du har trent og når. På dager der du trenger litt ekstra motivasjon kan det hjelpe å bla bakover i treningsdagboken.

Slik setter du deg SMARTE mål!


2. Skaff deg en treningspartner

Lager du en treningsavtale med en venn er det mye vanskeligere å droppe treningen. Avtal en fast treningstid i uka og sett dere felles mål. Push hverandre gjennom treningsøkta, og motiver hverandre til å fortsette å trene mot målet.

Verv en venn og få 250 kr inn på ditt Paykort for hver person du verver!

 

3. Prøv noe nytt
Er du lei av gamle treningsrutiner? Prøv noe nytt da vel! Å utfordre deg selv til å prøve en ny sport eller en ny gruppetime, vil kunne gi stor mestringsfølelse. Å bryte opp i gamle treningsvaner godt for både kropp og sinn. Prøv en time yoga, spill squash eller ta en svømmeøkt i bassenget. På 3T er mulighetene mange.

På 3T kan du velge mellom over 700 gruppetimer i uken! Du finner garantert noe som passer til deg. 

 

4. Unn deg nye treningsklær
En ting som garantert hjelper på motivasjonen er nye treningsklær. Selv om du skal trene og svette er det ingen skam i å ville se bra ut på trening! Hvis du kjenner at du har vanskelig for å komme deg på trening en dag kan det hjelpe å ta på seg treningsklærne. Da vil du mest sannsynlig velge å dra på trening istedenfor å ta av deg klærne igjen.

Se våre nyheter på 3tshop.no.

 

5. Lag en god spilleliste
Enkelte hevder at musikk på trening nærmest kan sidestilles med prestasjonsfremmende midler. En undersøkelse gjort av Brunel University i Storbritannia viser at ved riktig bruk av musikk kan man øke prestasjonen med 10-15 prosent. Med musikk på øret får man til å gi mer, man får mer energi og et slags “kick”. Det kan være lurt å prøve seg frem med ulike typer musikk. En musikksjanger og rytme som fungerer for andre trenger ikke nødvendigvis fungere for deg. Finn musikken som passer for deg og din trening!

Vi har laget en spilleliste med motiverende musikk her. Følg oss gjerne på Spotify!


Innlegget er skrevet av Ronja Rosmæl Skauge
– Markedskonsulent for 3T gjennom internship fra BI Trondheim. Ronja studerer markedsføringsledelse hos BI Trondheim, og er lidenskapelig opptatt av trening og fysisk aktivitet.

Kontakt: ronja@3t.no


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *