Mari Rotmo har jobbet i 3T siden 2011, og er utdannet PT og fysioterapeut. Hun er aktiv idrettsutøver i vektløfting og CrossFit, og med i Europas beste CrossFit-lag, Maxpuls Spartans. Det er ingen tvil om at denne dama er rå!

Jeg startet med CrossFit i 2013. Jeg tror faktisk det var min nåværende lagkamerat og daværende kollega på 3T, Morten Almaas, som fikk meg interessert i sporten. Hvert år arrangeres CrossFit Open, som er kvalifiseringen til Regionals, og som alle i hele verden kan være med på. Det var da jeg deltok i Open i 2013 at jeg ble CrossFit-frelst. Det jeg liker best med CrossFit er at det er så variert, både i øvelsesutvalg og intensitet, som gjør at man må være allsidig og god på alt. Samtidig måles det alltid i tid, antall repetisjoner, eller i kilo, som fører til at du får målt din egen fremgang og målt deg selv opp mot andre.

Foto: Damien Le Gallo
Mari deltok på The French Throwdown i 2016 som arrangeres årlig av Reebok CrossFit Louvre.


Nåløyet er ganske trangt

CrossFit Open arrangeres som nevnt hvert år, og består av 5 økter gjennom 5 uker. Resultatet for hver økt registrerer man på CrossFit Games sine hjemmesider, og man får en plassering i sin region (for oss er det Nord-Europa). Topp 20 kvinner og menn kvalifiseres til Regionals. Man kan også velge å stille lag, og da er det lagets total-score som gjelder, og topp 15 lag kvalifiseres til Regionals. Topp 5 kvinner, menn og lag i Regionals kvalifiseres til CrossFit Games, som er det største man kan delta på som CrossFit-utøver. Som man skjønner, er nåløyet ganske trangt for å delta i CrossFit Games.

Jeg og laget mitt klarte å kvalifisere oss til Regionals for første gang i fjor. Vi var kjempefornøyde med det, og hadde da oppnådd vårt store mål. Det viste seg at vi absolutt hadde noe der å gjøre, da vi kom på en overraskende 4. plass og kvalifiserte oss til CrossFit Games som første norske lag noen sinne! I midten av juli 2017 dro vi til Chicago for 10 dager trening og forberedelser til Games. Vi trente på alt mulig, fra klassisk CrossFit til løping, svømming og hinderløyper. Vi fikk vite svært lite om hvilke øvelser som skulle møte oss i Games, så vi forberedte oss på alt.

Foto: Instagram @maxpulsspartans

Etter 10 dager i Chicago dro vi til Madison, Wisconsin, hvor CrossFit Games nå arrangeres årlig. Vi følte oss som små barn sammen med de store CrossFit-profilene, og gikk sikkert rundt med store stjerner i øynene hele helga. Vi satte oss et hårete mål om å komme på en topp 20-plassering. Med tre topp 10-plasseringer klarte vi det og endte på 16. plass og ble nest beste europeiske lag. Opplevelsen var uforglemmelig og vi var sikre på at denne sjansen aldri kom igjen…

-Jaggu ble vi europamestere
Så kommer Open 2018. En halvmotivert gjeng deltar uten forventninger om kvalifisering til CrossFit Games i år. Kanskje vi skulle klare Regionals. Nytt av året var at de hadde endret sammensetningen av laget, fra 6 til 4 personer, og vi tenkte derfor at konkurransen var enda hardere. Vi greide så vidt å kvalifisere oss til Regionals, men motivasjonen for å konkurrere igjen steg betraktelig. Selv om vi ikke hadde forventninger om å kvalifisere oss til Games nok en gang, gledet vi oss enormt til å konkurrere. Regionals i mai i år ble en braksuksess. Etter 3 dager med harde økter klatret vi oppover resultatlisten og endte til slutt opp på 1. plass! Ikke bare skal vi delta i Games igjen, men jaggu ble vi europamestere også.

Foto: Instagram @maxpulsspartans
Jørgen Skevik, Sol Anette Waaler, Mari Rotmo og Morten Almaas fornøyde med 1. plass.

Prioriterer svakhetene
Som man skjønner må man være god på alt når det kommer til CrossFit. Alle har styrker og svakheter, og det gjelder å fokusere på svakhetene. For meg er det gymnastikkøvelser, som pull-ups, muscle-ups og handstand walk. Generelt gjennom et år trener jeg mest vektløfting, og supplerer med CrossFit, og prioriterer da svakhetene mine. Kondisjonen får jeg for det meste trent på alle gruppetimene jeg har på 3T. Før Open trener jeg mye met-cons (korte intensive puls-økter). Før Regionals blir det mye trening sammen med laget, og da trener vi mye på å gjøre øvelser synkront og mye med en 4-manns sandsekk på 200 kg (orm). Før Games må vi også legge inn svømmetrening, da det har vært svømming i Games i alle år.

Foto: Pete Williamson Photography

Nå starter hardtreningen igjen. Vi reiser til Chicago i juli i år også, nå en liten uke før Games. Så smeller det i Madison, 1.-5. august, og vi er mer forberedt og mer ambisiøse enn i fjor. I år skal vi kjempe om en topp 10-plassering, og vi nyter hvert sekund av forberedelsene. For slike sjanser kommer kanskje aldri igjen, eller…?

 

 



Innlegget er skrevet av Mari Rotmo
– Fysioterapeut, PT og gruppeinstruktør i 3T.

Kontakt: mari.rotmo@3t.no 


Kategorier: Styrketrening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *