Fullt mulig å bli kvitt kiloene man legger på seg i overgangsalderen


Overgangsalderen kan by på plager for mange kvinner, men heldigvis finnes det gode råd. Vektøkning, hetetokter og humørsvingninger, lavere sexlyst, mindre muskelmasse og søvnproblemer – overgangsalderen byr på mye, og selv om noen går gjennom perioden med få eller ingen plager, opplever mange kvinner det motsatte; Det er tøffere enn noensinne.

FAKTA: Med alderen avtar også produksjonen av testosteron hos mange menn hvor menn også kan få hormonelle plager og symptomer på mannlig overgangsalder.

Hva er overgangsalder?

Overgangsalderen, også kalt klimakteriet, starter noen år før menstruasjonen opphører. De fleste kvinner merker de første forandringene i 40-årene og mister menstruasjonen når de er mellom 45 og 55 år. Likevel kan det skje både tidligere og senere. Menstruasjonen opphører fordi eggstokkene frigjør mindre østrogen og progesteron. Til slutt oppstår menopausen; Du kan ikke lenger bli gravid.

SNAKK MED LEGEN DIN: Test om du er kommet i overgangsalderen!

Symptomer på overgansalder hos kvinner

Å legge på seg er noe av det som plager og preger kvinner mest under overgangsalderen. Selv om vektøkningen har sin naturlige forklaring, er det likevel ikke noe man vil rope «hurra» for. Så hva er det som gjør at du legger på deg, og hva kan du gjøre for å unngå det?

Fettet lagres rundt magen

Så lenge du er i den fertile perioden, og du kan bli gravid, lagrer fettet seg i den nedre delen av kroppen – mange får en såkalt pærefasong i denne fasen. Men når menopausen inntreffer med sine hormonelle endringer, lagrer fettet seg oftere rundt magen i stedet. Mange opplever også at det er vanskeligere enn før å bli kvitt kiloene man legger på seg.

Du trenger ikke gå opp i vekt på grunn av overgangsalderen

Det er ikke bare lavere østrogennivå som gjør at du legger på deg i overgangsalderen. Vektøkningen skyldes ofte en kombinasjon av endringer i hormonnivå, kostholdsendringer, redusert fysisk aktivitetsnivå, lavere andel muskelmasse, lavere forbrenning og endret søvnmønster. Faktisk er det mer sannsynlig at du legger på deg på grunn av aldring, livsstil og genetiske faktorer enn av redusert østrogennivå.

Les ogsåOvergangsalder, til glede eller besvær?

TREN MER: Det er viktig å trene mer enn før for å opprettholde muskelmassen.

Råd og tips

Heldigvis finnes det mange gode råd om hvordan du kan komme deg frisk og rask gjennom denne fasen av livet, men kanskje greier du det ikke alene, legg merke til punkt fire.

1. Tren mer

Hvis du fortsetter med samme det kostholdet og det fysiske aktivitetsnivået som før, vil du mest sannsynlig gå opp i vekt. Det er derfor du må trene mer enn før for å opprettholde muskelmassen.

2. Spis mindre og oftere

Når du kommer i overgangsalderen, kan du med fordel tenke over hvor mye og hvor ofte du spiser. Et tips er å spise litt mindre til hvert måltid – det er enklere å redusere porsjonene enn å gjøre store endringer i kostholdet. Siden du med alderen forbrenner mindre, har du ikke behov for like mye mat som før. Derfor er dette rådet godt: Spis oftere – rundt hver tredje time. Da oppnår du et mer stabilt blodsukkernivå. Hvis du ikke gjør noen endringer i kostholdet, vil regnestykket bli at du får i deg mer enn kroppen klarer å forbrenne. Tre gode tips er: Ikke spis for mye, spis sunt og spis regelmessig.

ALDRI FOR SENT: Husk at det aldri er for sent å komme i gang!

3. Tren mer styrke og kondisjon

Her kommer en god nyhet: Forskning viser at eldre kan bygge muskler akkurat slik som yngre. Husk at det aldri er for sent å komme i gang med både kostholdsendringer og trening. Ved å legge inn mer trening som vedlikeholder muskelmassen, som styrketrening, vil du lykkes med å opprettholde eller øke hvileforbrenningen. Med mer muskler på kroppen vil du altså kunne spise mer uten å legge på deg.

Men husk: Du bør også bevege deg i større grad enn tidligere for å unngå at kiloene sniker seg på. Når du er i aktivitet, øker forbrenningen – enten det er en daglig spasertur, en powerwalk eller en løpetur i frisk og god luft.

4. Bli medlem i Roede

Det er vrient å skape nye vaner og rutiner når du har levd et halvt liv. Vanene er blitt en del av deg, og de definerer hvem du er og hvordan du lever. Det er derfor vanetrening er smart. Våre profesjonelle vanetrenere har lang erfaring med kvinner og menn som for lengst har bestemt seg for hvordan de vil leve livet. De vet hvordan du har det, og du kan forvente å møte kursledere som verken møter deg med “kutt det” eller “skjerp deg”. De jobber sammen med deg, og i stedet får å peke på hva du må slutte med, jakter de på hva du kan gjøre mer av.

Det virker for alle – alltid!

Roede har hjulpet tusenvis av kvinner og menn med å legge om til en sunnere livsstil. Roede-metoden gir deg både store og små verktøy for å få det til. Alt i alt handler det om små, enkle endringer som med tiden går over i vaner. Du kan velge mellom gruppekurs, 1 til 1-møter eller nettkurs. 

Her kan du se hvilke kurstyper vi tilbyr der du bor!

Roede-kurs hjelper deg å holde på de sunne vanene

Uavhengig av hva dine mål er, får vi deg dit du vil. Det vanskeligste er å komme i gang, resten hjelper vi deg med.                                                

Finn kurs nær deg

Skrevet for Roede av Kari Helene Bugge