Tren SMART!

Planlegging er alfa omega for at trening skal bli en naturlig del av din livsstil. Sannsynligvis fylles dagen din opp av forpliktelser, avtaler og aktiviteter slik den er nå, og det kan være vanskelig å få plass til treningen inn i en allerede travel hverdag. Men da må du prioritere – hva er viktigst for deg?

Sett deg ned og bruk 5 minutter på å reflektere litt rundt hvorfor trening bør være en del av livet ditt. Se på de tingene som virkelig betyr noe; bedre helse, et lengre liv, mer overskudd for de som står deg nær. Definer hvorfor du vil trene, og skriv det ned. Og der har du svaret på hvorfor du har lyst til å trene.

Motivasjon_friskluft

Har du ikke skrevet ned grunnen din enda? Gjør det nå, før du leser videre. For livsendringen starter NÅ.

SMART-metoden
Nå skal du få et supert verktøy for treningsplanleggingen din. Bruker du dette, vil det garantert skje endringer i livet ditt. SMART-metoden brukes for å sette SMARTe mål, og SMARTe mål gir resultater. Det er mye enklere å holde motivasjonen oppe når du har noe konkret å trene mot.

Følg oppskriften under for å sette skreddersydde mål for deg selv.

S – spesifikke. Spesifiser hva målet ditt er. Det kan være å løpe en distanse, redusere vekt eller bestige en fjelltopp. Uansett hva det er – hver spesifikk!

M – målbare. Målene du setter deg skal kunne måles, det er viktig for at du skal kunne se fremgang og holde motiviasjonen oppe. ”Å gå ned i vekt” er ikke et holdbart mål. Hvis vektreduksjon er målet må du oppgi antall centimeter eller kg, slik at du kan bruke målebånd eller vekt for å måle fremgangen. Og husk at du må måle før du setter i gang også!

Tren_SMART

A – ambisiøse. Å sette seg mål handler om å pushe egne grenser. Sett deg hårete mål, noe du må strekke deg etter for å klare. Tør å utfordre deg selv.

R – realistiske. Selv om målet skal være ambisiøst skal det også være realistisk. Tenk på hva som er ditt utgangspunkt og hva som kan være realistisk å få til ut i fra tiden du har på å gjennomføre målet. Å sette seg urealistiske mål er sløsing av tid og blir ofte en skuffelse, og både treningsresultater og motivasjon til å gjennomføre uteblir. Her kan en treningsveileder være behjelpelig med å finne riktig mål.

T – tidfestet. Sett en tidsfrist for når du ønsker at målet skal være nådd. Vær ærlig med deg selv og jobb hardt for å nå tidsfristen. Det hjelper å ha delmål underveis.

Eksempel på langsiktig mål: Løpe maraton 1. juni. 2016

Eksempel på kortsiktig mål: Løpe 10 km 50 min før 03.04.2015

Motivasjon

Se på setningen du skrev da du reflekterte rundt hvorfor trening bør være en del av livet ditt. Bruk deretter nye 5 minutter for å skrive ned et langsiktig og kortsiktig mål som følger SMART-metoden. Husk at du skal utfordre deg selv, og ikke sammenligne deg med andre. Ta målene du har skrevet ned og grunnen til hvorfor du skal trene og gjør de synlige for deg selv – plasser det et sted der du ser det daglig. Dette er en utfordring du har gitt deg selv.

Tar du den?

Blogglistenhits

0 thoughts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *