Knus dine barrierer!

Blir du med på trening i morgen? Ikke? Hvor mange grunner kommer du på for ikke å bli med?

Personlig_Trener

Se på listen under. Hvilke grunner passer for deg?

  1. «Jeg har ikke tid»
  2. «De jeg omgås med trener ikke»
  3. «Jeg orker ikke å trene»
  4. «Trening er kjedelig»
  5. «Jeg vet ikke hvordan jeg skal trene»
  6. «Jeg er ikke i god nok form»
  7. «Jeg har ikke utstyret som trengs»
  8. «Jeg skal starte i januar»
  9. «Jeg må være med mine barn»
  10. «Jeg har skadet meg og kan ikke trene»

Dette er barrierer som står i veien for at du skal gjøre trening til en naturlig del av livet ditt. Vi har i dag så mange teknologiske fordeler og bekvemmeligheter som gjør livene våre enklere og mindre aktive, at de står i veien for planene vi har om å bli mer fysisk aktiv.

Men tenk igjennom. Er barrierer noe som gjør det umulig for deg å være fysisk aktiv? Eller er det unnskyldninger for ikke å utsette kroppen for noe slitsomt? Du skal nå få strategier for å knuse noen av disse barrierene. Les dette nøye. 

“Jeg har ikke tid!”
Følg med på dine daglige aktiviteter i en uke. Finn minst tre ”tids-luker” du kunne brukt til fysisk aktivitet. Ta tid fra sofakosen, tv-tittingen eller annen tid brukt på det som er komfortabelt. Du har tid til 30 min trening tre ganger i uken, du må bare finne den. 3T har flere gruppetimer på 30 minutter skreddersydd for deg som er i tidsklemma. Legg inn mer fysisk aktivitet i dine daglige rutiner, f.eks. gå eller sykle til jobb/skole, tren mens du ser TV, gå av bussen tidligere osv. Les mer om Sofadietten her. 

Sofadietten

 

“De jeg omgås med trener ikke!”
Forklar din interesse for fysisk aktivitet til venner og familie, og be de om å støtte dine interesser. Inviter dem med slik at det kan bli en sosial greie. Du får bedre kvalitetstid av å gå en kveldstur sammen med dine nærmeste, i stedet for at dere skal sitte i sofaen å se på TV

“Jeg orker ikke å trene!”
Mangel på energi er normalt, men nå er det også slik at du får energi av å trene. Derfor burde du absolutt prioritere trening om du føler deg litt slapp og sliten. Legg treningen til tidspunkt i uken der du har energi. Kanskje er ikke mandag morgen riktig tidspunkt for deg, og det er helt greit!

3t_PTmedkunde_5879“Trening er kjedelig!”
Mangel på motivasjon er ganske så vanlig. Det er ikke slik at de som trener regelmessig har uendelig mye motivasjon hver dag, men med resultater kommer også motivasjonen til å fortsette. Planlegg treningen din, skriv det ned og gjør det synlig for deg selv. Avtal trening med en treningspartner eller Personlig Trener, slik at du forplikter deg til å gjøre det. Gjennomfører du treningen vil du se at motivasjonen vokser seg sterk, og treningen blir garantert ikke kjedelig!

Du angrer aldri på en treningsøkt!


“Jeg vet ikke hvordan jeg skal trene!”
Velg aktiviteter som ikke krever nytt talent. Alle kan gå i trapper, jogge eller løpe. Ikke bry deg om alle som skal fortelle deg hvordan du må gjøre det, det eneste du trenger er å bevege deg mer. Delta på en gruppetime der instruktøren leder deg gjennom hele timen, eller avtal en gratis time med en av våre treningseksperter som kan hjelpe deg å sette opp et treningsprogram du mestrer. Du kan også bestille time til en Personlig Trener! Les mer om treningsveiledning her. 

3t_PTmedkunde_5894“Jeg er ikke i god nok form!”
Du trenger ikke å være i god form for å trene, men du blir i god form av å trene! 3T er åpent for alle, uansett form, kjønn og alder. Det er aldri behov for å trene seg opp før man drar på treningssenter! Finn et tilbud som passer deg og dine forutsetninger. Du er garantert sprekere enn du tror.

“Jeg har ikke utstyret som trengs!”
Gode nyheter – du trenger ikke annet utstyr enn deg selv! Det finnes et mangfold av aktiviteter som krever minimalt med utstyr, som for eksempel å gå en tur, gå på gruppetime eller trene styrke. Det eneste du trenger er et behagelig antrekk (det har du garantert), og et par joggesko/fritidssko. Skal du trene hjemme trenger du ikke det en gang. Man trenger ikke det nyeste innen teknologi for å være fysisk aktivitet. Du har kroppen din, og det holder i massevis!

“Jeg skal starte på mandag!”
Ikke utsett det du kan begynne med allerede i dag! Man trenger ikke å vente til i morgen, til mandag, eller til 1. januar. Begynn nå! Se på dagen din i dag, har du 30 minutter? Der det er vilje finnes det muligheter. Men utfordre deg selv, og ta et aktivt valg i dag! Hvor mye bedre er det ikke å starte året med sunn livsstil som allerede har blitt en vane?

Trening“Jeg må være med mine barn!”
Har du barn har du desto større grunn til å trene! Du gjør det ikke lengre for deg selv, men du investerer i en god helse for barna dine. Det er ikke egoistisk å prioritere trening et par ganger i løpet av en uke, det fortjener du! Vær fysisk aktiv med dine barn; dra på sykkeltur, kjøp en dansevideo og gjør det sammen foran TV’en, spill fotball eller gå på ski. Tren sammen med dine barn, og la fysisk aktivitet bli en naturlig del av barna sitt liv. Benytt barnepass-tilbudet på 3T, og la barna få leke med andre barn mens du tar en kjapp treningsøkt. Les mer om barnepass her. 

“Jeg har skadet meg og kan ikke trene!”
Trening kan være desto viktigere dersom du har skadet deg! Ofte må muskulatur og bevegelighet trenes opp slik at du både kommer deg fra skaden men også slik at skaden ikke skjer igjen! Ved en skade er det lurt å få hjelp med en av våre treningseksperter eller fysioterapeuter, slik at du er sikker på at treningen blir gjort riktig i forhold til dine behov.

Fysioterapeut 3T-Helse

For å gjøre trening til en del av livet ditt må du gi det en sjanse. Knus de barrierene du har, og finn muligheter for å trene.

Du kommer aldri til å angre på en treningsøkt!


 Følg vår Facebook-side “Dine 30 med 3T” og bli med på å aktivere Trøndelag!

Blogglistenhits

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *