Gode mageøvelser!

Et hav av alternative mageøvelser gjør det kanskje vanskelig å velge de som gir gode resultater. Her har du noen gode alternativer til tradisjonelle sit-ups, som kanskje vil utfordre magemusklene på ny måte.

crunchBlogger Mathilde Holck viser fire forskjellige øvelser du kan inkluderere i treningsprogrammet ditt.

Trening i sommer blir plankekjøring! Ta bilde av en plankevariant og del bildet ditt på Instagram eller Facebook. Merk bildet #3ttrening og #3tplanken så finner vi det!


Planke

planke

Vanlig planke:

  • start fra mageliggende
  • plasser albuene rett under skulderleddet
  • løft kroppen fra gulvet

Sideplanke:

  • Ligg på siden og plasser albuen rett under skulder
  • Løft hoften opp fra gulvet slik at kroppen blir strak og hold posisjonen.
  • Løft av øverste arm og fot for å gjøre det tyngre

Tips! Er planken for tung å gjøre? Da kan du sette knærne ned i gulvet, slik at belastningen blir mindre. Vil du ha tyngre belastning kan du prøve å gjøre det i slyngene.


To-ben strekk

to-bens strekk

  • Ligg på rygg og trekk knærne inn mot brystet, trykk deg godt sammen
  • Strekk ut armer og ben og forleng utover. Hold korsryggen ned i gulvet
  • Sveip armene i en sirkel og trekk knærne tilbake mot brystet, som i utgangsposisjonen

Tips! Liker du denne øvelsen er nok Pilates noe for deg! Les mer om Pilates på 3T her.

Kabelcrunch

Kabelcrunch

  • Sitt på kne med ansiktet mot kabeltrinsen
  • Ta tak i tauet og plasser hendene ved hodet
  • Bøy overkroppen sammen med magemuskulaturen
  • Kom rolig tilbake til utgangspunkt og snu bevegelsen før magemusklene slapper av.

Kabelcrunch er et knallgodt alternativ til tradisjonelle sit-ups!


Slyngetrening

Slyngetrening

«Reka»:

  • Plasser begge føtter i slynga med ansiktet vendt fra ankerpunktet.
  • Albuene plasseres på gulvet rett under skuldrene.
  • Trekk begge knær inn mot albue til det er 90 grader i hofteleddet.
  • Øvelsen gjøres tyngre ved å plassere hendene i bakken i stedet for albuene.
  • Seteløft

“Seteløft”:

Samme utgangspunkt som «Reka», men i stedet for å bøye knærne inn mot brystet løfter du heller setet oppover med strake bein.


Ønsker du en ordentlig god styrkeøkt på magen kan du teste timen “Core” på 3T! Der får du styrkeøvelser som fungerer bra, med god instruksjon og veiledning fra en av våre dyktige instruktører.

Situps

Antrekket fås kjøpt hos 3T-Shop: Tights fra Run & Relax // Genser fra Helly Hansen.

– hva synes du om øvelsene? –


forfatter_monica Innlegget er skrevet av Monica Halvorsen Berg – Gruppekoordinator for 3T-kjeden og bloggansvarlig. Monica har lang og bred erfaring innen treningsbransjen.

Kontakt: monicahb@3t.no


Blogglisten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *