Slik testet “Bli Ny”-paret på første trening

Elin og Petters første treningsøkt med personlig trener ble hardere enn forventet, og resultatene ble ikke så bra som de hadde håpet på. “Det var rett og slett beinhardt!” fortalte Elin, og resultatene fra den første testen viste at her var det et forbedringspotensial hos begge to.

Bli_ny

Første treningsøkt med personlig trener handler mye om å skape en relasjon mellom trener og den som skal trene, samtidig som man tester formen og danner et bilde av hvordan treningen vil foregå i den påfølgende perioden. Man ser på tidligere erfaring med trening, evt. skader og sykdom og man setter mål som man skal jobbe mot sammen med personlig trener.

For Elin ble denne relasjonen spesielt viktig, da hun plages med fibromyalgien (kroniske muskelsmerter) og hemmes i både daglige aktiviteter og trening. Å  ha en personlig trener som hun stoler på og som tar hennes smerter alvorlig er derfor avgjørende for resultatene. “Trenerne var utrolig dyktige, og de var både motiverende og hadde forståelse for mine plager” forteller Elin. “Jeg følte meg trygg og ga mye mer enn jeg hva jeg ville gjort alene” fortsetter hun.  Da de møtte Kay Skagseth og David Folde ved 3T-Helse for første gang var det nettopp dette det var fokus på – skape en god relasjon i tillegg til å teste og kartlegge den fysiske formen. Les mer om det første møtet her.

3t_bli ny_dag1_1730

“Kroppen har nok vært oppe på et nivå den aldri har vært på før!” – Elin Johnsen.

Den første testen
For å kartlegge den fysiske formen er det viktig å ta en pretest, slik at man kan sette opp best mulig treningsprogram i perioden som følger. For Elin og Petter ble denne testen en oppvekker – begge to testet dårligere enn de selv forventet at de skulle gjøre. For Petter var det spesielt styrkedelen som viste uforventede resultater. “Kondisjonstesten gikk ikke så dårlig, men jeg merket at jeg aldri har drevet med systematisert styrketrening før” forklarer han.  Først testet de kondisjonen gjennom en Cooper-test, som kort forklart går ut på at man skal løpe så langt man klarer på 12 minutter. Videre ble det utført styrketester i armhevinger, benkpress, chins/nedtrekk, beinpress og planke. I benkpress ble testen kjørt som 1 RM – maksimalt det man klarer å løfte på en repetisjon.

3t_bli ny_dag1_1752Resultater
Cooper-test

  • Elin: 1,56 km på 12 minutter
  • Petter 2,27 km på 12 minutter

Armhevinger

  • Elin: 2 stk (i Smith-maskin med stangen på nivå 7)
  • Petter: 10 stk på matte (2 underkjente)

Benkpress (1 RM)

  • Elin 22,5 kg
  • Petter 62,5 kg

Chins

  • Elin: 0 (34 kg i nedtrekk)
  • Petter: 0 (Eksentrisk 24 sekunder)

Beinpress

  • Elin: 99 kg
  • Petter: 157, 5 kg

Planke

  • Elin: Avbrutt på grunn av sure oppstøt
  • Petter: 1 minutt og 33 sekunder

Som testresultatene viser var det rom for store forbedringer hos både Elin og Petter. Spesielt Elin kjente på dette: “På styrkedelen for overkropp slet jeg veldig. Det fantes ikke styrke i det hele tatt. Det var nesten flaut og hadde mest lyst til å be om unnskyldning. Jeg følte meg ikke spesielt verdig muligheten jeg hadde fått tildelt” forteller Elin. Brutalt – ja kanskje, men det er likevel nødvendig med full ærlighet dersom en  endring skal skje. “Med et så dårlig utgangspunkt tenkte jeg at dette kan jo bare gå en vei, og det er oppover!” fortsetter hun, og det er tydelig at både viljen og motivasjonen slår til. Også Petter var positivt innstilt – “Jeg synes dette var supert, veldig inspirerende og det ga mersmak. Jeg gledet meg virkelig til fortsettelsen!” forteller han ivrig.

Stort fokus på styrketrening
Ingen av de hadde trent strukturert med styrketrening før, noe de skulle begynne med nå. Ut i fra fysioterapeut Kay sine betrakninger i startfasen var styrketrening noe de engasjerte seg i, men var noe skeptiske til å gjennomføre. Og det er ikke så rart, som regel ønsker man å gjøre ting man mestrer og man styrer unna de tingene som byr på størst utfordringer. For å innarbeide en rutine med styrketrening ble det lagt mye fokus på å forklare hvorfor styrketrening er så viktig for å forbedre den fysiske formen. Ut i fra pretesten ble det utarbeidet et treningsprogram med fokus på styrketrening som paret skulle følge i perioden etter pretesten.  Nedenfor ser du hvordan parets første treningsprogram så ut. Nye utfordringer, hardt arbeid – men et steg videre inn i et sunnere og sprekere liv.

Bli Ny oppstartDe trente samme øvelser bortsett fra to; det var kun Elin som skulle gjøre øvelse nr 5 (TRX Low Row) og kun Petter som skulle gjøre øvelse nr 4 (stående hantelpress). Alle øvelser ble kjørt med tung belastning sammen med personlig trener eller fysioterapeut.

“Trenerne tok seg god tid, forklarte øvelsene godt og passet på at teknikken ble gjort riktig” – Petter Johnsen.

3t_bli ny_dag1_1720

Følg med på bloggen fremover for å se hvordan det har gått med “Bli Ny”-paret.  I neste innlegg får du lese om Elin og Petters møte med ernæringsfysiolog.


forfatter_monica Innlegget er skrevet av Monica Halvorsen Berg

– Media- og kommunikasjonsansvarlig for 3T-kjeden. Monica har lang og bred erfaring innen treningsbransjen og er utdannet personlig trener. Kontakt: monicahb@3t.no

 


Blogglisten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *