Trener du uten mål og mening?

De aller fleste dagene dine har et mål og en mening. Enten du har planlagt de selv eller noen har planlagt de for deg. Livet kan føles tomt uten en plan, et driv, et ønske eller et mål å jobbe etter. Det er kanskje slik vi mennesker liker vår hverdag. Med faste rammer, men muligheten til å improvisere å flyte med der det føles riktig.

rogerdahl_styrkeprogram_7918

Så hvorfor i alle dager skal man gå rundt på treningssenteret uten mål og mening? Hvorfor bruke så mye tid og energi på trening bare fordi man “må trene”,  uten at man får den effekten du ønsker?  Du blir ikke i bedre form av å bare være på et treningssenter. Du blir ikke i bedre form av å løfte samme vekta hver gang heller. Kroppen er en av de mest tilpasningsdyktige organismene på jorden. Derfor trengs det et mål og en tanke bak treningen om du skal bli i bedre form.

Slik verden og informasjonsstrømmen er i dag så kan man lett gå seg bort eller falle inn i myter om trening og treningsprogram. Det er ikke slik at det som funker for andre automatisk funker for deg. Om du finner deg et program for bikinifitness er det ikke sikkert det passer til deg. Og et program brukt av Arnold Schwarzenegger til hans Mr. Olympia oppkjøring er det nok et bra program. Til Arnold, ikke til deg. Hvorfor?

  • Ditt kosthold er på langt nær det samme som hans.
  • Din treningsmengde er nok heller ikke det samme.
  • Ditt fysiske utgangspunkt er ikke det samme.
  • Din mentale motivasjon og mål er ikke det samme.
  • Inntaket av (u)lovlige preparater er garantert ikke det samme.

Det blir litt som om du spiller fotball i 4 divisjon og plutselig skal trene med Barcelona eller Liverpool. Hvordan skal du da trene? Det bestemmes av din målsetning. Er du fornøyd med din fysiske tilstand og synes planlegging er noe herk, så skal du få slippe å lese lengre. Da drar du på trening og koser deg.

3Thelse_040714-7657

Om du nå kjenner at det traff deg å du trenger litt veiledning så les videre. Her får du noen tips om hva du skal legge til grunn når du skal finne ditt nye treningsprogram.

  • Hva er mitt hovedmål? Det bør være målbart. Ikke bare «se bedre ut»
  • Hvor mye tid vil jeg bruke på trening?
  • Hvor mye tid kan jeg egentlig bruke på trening?
  • Hvilket nivå ligger jeg på? Er jeg nybegynner eller vant til å trene?

Det er kanskje ikke så lett å definere et mål som er målbart, men det kan vi på 3T hjelpe deg med. Ofte viser det seg for eksempel at et mål om “å slanke seg” egentlig bunner ut i at man ønsker en mer funksjonell kropp og et sunnere liv, og at det kanskje ikke er å miste flest mulig kg som er riktig vei å gå, men å minske fettprosenten og bygge mer muskelstyrke. Det visuelle målet som man har i hodet er det samme, det er bare det at veien dit kan være helt annerledes enn det man først hadde sett for seg. Dette bør man få hjelp til, av faglig kompetente folk som vet hva de snakker om. Så slipper man å bruke mye tid på trening som ikke gir de resultatene man hadde sett for seg.

Man bør også være realistisk å se på hvor mye tid man kan og vil bruke på trening. Dårlig samvittighet på grunn av at man ikke klarer å møte de strenge kravene man selv har satt fungerer dårlig, og fører ofte til at treningen til slutt uteblir. “Støttemedlem” av treningssenter et  det ingen poeng i å være, da kommer i alle fall ikke resultatene. Sett deg heller et realistisk mål om hvor ofte du får til å trene, og hold deg til planen. Er det en gang i uken? Javel fint – da skal du være fornøyd med det. Så lenge du gjennomfører.

rogerdahl_styrkeprogram_7947

Trenger du hjelp med treningen? Spør meg gjerne om hjelp på 3T-Rosten!

Og til slutt er det viktig å ha nok selvinnsikt til å se hvor mye erfaring man har med trening. Også her kan en profesjonell trener hjelpe deg med å finne treningen som passer ditt nivå. Og kanskje har du begrensninger som vond rygg, litt dårlig skulder osv. Det er mange hensyn som skal ivaretas! Å legge treningen på riktig nivå gjør at treningen blir gjennomførbar over lengre tid.

Nå er det slik at vi på 3T synes at all trening er bedre enn ingen trening, og uansett hvor sakte du løper eller hvor små vekter du løfter så løper du raskere og løfter tyngre enn de som sitter hjemme på sofaen. Likevel kan det være greit å få hjelp til å få en ordentlig plan, slik at du får mest mulig ut av tid, krefter og penger som blir brukt på dette.

Trenger du hjelp til å komme i gang? Eller ønsker du å få en bedre plan bak treningen din? Da kan jeg hjelpe deg! Du kan booke tid til gratis treningsveiledning hos meg HER, eller bestille time med personlig trening HER om du ønsker en enda mer personlig oppfølging.

Vi ses på 3T! 🙂


Innlegget er skrevet av Roger Dahl
Roger er utdannet personlig trener ved AFPT Norge, og har kurs innen Calisthenics og trening med kroppsvekt. Han jobber i dag som treningsveileder og personlig trener i 3T, og har jobbet i treningsbransjen siden 2014.
Kontakt: roger.dahl@3t.no


 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *