Styrketrening og baseøvelser

En baseøvelse er en øvelse som går over to eller flere ledd og involverer flere muskler og muskelgrupper. Disse øvelsene bør prioriteres uansett hvilket mål du har med treningen, enten det er å gå opp eller ned i vekt, bygge muskler eller om du trener for å forbedre helsa.


Singlett fra Reebok // Tights fra Reebok // Sports-BH fra Röhnisch // Løftesko fra Reebok


Knebøy – En super øvelse for hele kroppen, og spesielt for rumpa! Både hoftestrekkerne, knestrekkerne, bakside lår, ryggstrekkerne og bukmusklene aktiveres gjennom øvelsen.

Markløft – En glimrende øvelse for å utvikle styrke og muskelmasse i rygg, rumpe, hofter og lår. Denne øvelsen har en enorm overføringsverdi til hverdagsaktiviteter.

Benkpress – Kanskje den aller mest populære øvelsen for overkropp. Belaster brystet, skuldrene og triceps.

Militærpress – Denne øvelsen er nokså lik øvelsen skulderpress. Forskjellen er at militærpress utføres stående. En øvelse som styrker både skuldre og nakke.

Stående roing – En øvelse som hovedsakelig bidrar til å øke styrke og muskelmasse i øvre del av ryggen. Armer, korsrygg, hofte og mage vil også være involvert.

Chins – En svært funksjonell øvelse som gir god muskulær kontroll og stabilitet i overkroppen.

Tre gode grunner til å trene baseøvelser
1 – Fordelen med baseøvelser er først og fremst effektivitet. Disse øvelsene trener flere muskler og muskelgrupper samtidig, og betyr at du kan trene store deler av kroppen på kort tid.

2 – Baseøvelser er svært funksjonelle øvelser. Det betyr at de har stor overførbarhet til hverdagslige bevegelser, og vil derfor gjøre hverdagen dine lettere!

3 – Du vil oppleve rask fremgang i treningen, da baseøvelsene krever at nesten alle musklene i kroppen brukes samtidig. I tillegg til å få trent store muskelgrupper, vil du også få trent stabilitet i mage, rygg, skuldre, hofter og knær.

Vi har laget en spilleliste med musikk som er perfekt til styrketrening! Følg oss gjerne på Spotify!

Tips! Bruk løftesko for å bli mer stabil når du løfter tungt. Vi elsker disse fra Reebok!

Når skal jeg trene baseøvelser?
Baseøvelser har som hensikt å utvikle dine grunnleggende ferdigheter. Derfor er det lurt å starte med disse øvelsene før du starter med mer avanserte former for styrketrening. Vi skiller gjerne mellom baseøvelser og isolasjonsøvelser. I motsetning til baseøvelser gir isolasjonsøvelser kun bevegelse i ett ledd. Et eksempel er øvelsen bicepcurl hvor det kun er albueleddet som er i bevegelse. Da baseøvelsene er mest krevende i forhold til styrke og teknikk er det lurt å starte treningsøkta med disse.


Flotte Mona er personlig trener på 3T-Rosten, og har mange baseøvelser inkludert i sitt treningsprogram.

Ønsker du mer veiledning? Ta kontakt med en av våre personlige trenere!

Følg oss videre på bloggen for flere treningstips!


Innlegget er skrevet av Ronja Rosmæl Skauge
– Markedskonsulent for 3T gjennom internship fra BI Trondheim. Ronja studerer markedsføringsledelse hos BI Trondheim, og er lidenskapelig opptatt av trening og fysisk aktivitet.

Kontakt: ronjarosmael@gmail.com


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *