PT-Profil: Roger Dahl

Hils på personlig trener Roger Dahl! Da han bikket 130 kg noen år tilbake bestemte han seg for å endre livsstil. Nå ønsker han å hjelpe andre.

Alder: 37
Bosted: Kattem
Sivilstatus: Gift
Senter: 3T-Rosten
Instagram: Ptrogerdahl

Hvordan vil du beskrive deg selv?
– Jeg er en humørfylt og hyggelig mann som liker å se mennesker lykkes. Har alltid et stort smil om munnen og er veldig omgjengelig både i jobb og privat. Jeg er en meget utadvendt person som har lett for å skape gode relasjoner med mennesker jeg møter, samt alltid skape den gode atmosfære der jeg er.

Når og hvorfor ble du så opptatt av trening?
– Jeg har jo som de fleste hatt en aktiv ungdom med både håndball, fotball, friidrett, ski og kampsport. Utover voksenlivet dabbet treningen av og jeg brydde meg mer om andre ting enn trening. Etter to kneoperasjoner og en vekt som bikket 130 kg, med god margin, innså jeg at det var på tide å gjøre noe. Når jeg ikke kunne bære min 2 år gamle datter opp trappa, uten å bli andpusten, ble noen varsellys tent. I starten var treningen ment som opptrening av kneet og ingenting mer enn det. Men å være i ung alder på et opptreningssenter ble monotont i lengden. Heldigvis kom en god venn av meg og dro meg på et treningssenter. Der begynte ferden mot det som skulle bli jobben min i dag. Å se mine egne forandringer, både i speilet og styrkemessig, gjorde det veldig gøy å trene samt at jeg fant et samhold i de som trente på senteret. Det sosiale var like viktig som treningen.

Hvorfor begynte du som personlig trener?
– Etter en tid med trening og sunt kosthold begynte andre rundt meg å merke forandringene som skjedde. Jeg fikk tilbakemeldinger og spørsmål om hvordan jeg hadde fått det til og hva de kunne gjøre for å oppnå det samme som meg. Da slo det meg at jeg egentlig ikke visste helt hva jeg faktisk hadde gjort og hvorfor kroppen og helsen forandret seg til det bedre. Jeg ga mange råd. Noen fungerte og andre ikke. Så jeg bestemte meg for å ta en utdannelse som personlig trener. Jeg kjente at jeg likte å hjelpe folk, men jeg måtte vite hvordan jeg kunne hjelpe de best mulig.

Hva er det beste du vet med jobben din?
– Det å se andre oppleve mestring og suksess er definitivt det beste med jobben.

Hva er dine beste treningstips?
– Aldri kom mentalt tomhendt til en treningsøkt. Ha en plan på hva du skal trene.
– Tren så ofte du kan med en treningspartner.
– Vit at som livet går opp og ned går også treningsøkter opp og ned.
– Ha balanse mellom trening, kosthold, familie, venner, jobb og kos.
– Bruk en personlig trener så du får orden på treningen din og vet at det du gjør hjelper akkurat deg og dine mål.

Hva trener du på fritiden?
– Jeg har trent konvensjonell styrketrening i flere år, men etterhvert gjort andre ting også. Jeg har blant annet løpt en del og drevet med OCR (hinderløp). For tiden går det mye i cross-training/CrossFit og jeg merker at det gir meg veldig mye både som trening og sosialt.

Hva er ditt største treningsøyeblikk?
– Det må vel være da jeg sto sammen med vennene mine på toppen av Holmenkollen, etter å ha fullført et av Nordens største hinderløp Toughest.

Ønsker du å trene sammen med personlig trener Roger Dahl kan du kontakte han på roger.dahl@3t.no.


Innlegget er skrevet av Ronja Rosmæl Skauge
– Markedskonsulent for 3T gjennom internship fra BI Trondheim. Ronja studerer markedsføringsledelse hos BI Trondheim, og er lidenskapelig opptatt av trening og fysisk aktivitet.

Kontakt: ronja@3t.no


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *