Etter en god natts søvn har jeg lempet stein, flyttet stauder og kjørt ut singel. Jeg hadde aldri klart å gjøre alle mine tunge løft hvis jeg ikke hadde trent med Personlig Trener, sier 3T-medlem Elke (74).

Utenfor gruppetimesalen på 3T-Leangen henger det bilder av pene, smilende mennesker, både unge og litt eldre, med informasjon om personlig trening. Svett og sliten, etter en vellykket gruppetime bestemte jeg meg for å se hva dette gikk ut på, og bestilte en time.

Ettersom jeg er over 70 år valgte jeg å få time med en «relativ gammel» PT. De «yngre PT-ene» er nok veldig flinke, men jeg tenkte at «like barn leker best». Opplevelsen etter første time ga mersmak. PT-en min, som var en voksen dame, var tydelig, presis og konkret i sin kommunikasjon. Jeg følte meg vel, og bestemte meg for å fortsette, selv om jeg tenkte som Karius og Baktus: «Og hvordan skal dette gå?»

Nå har jeg trent med min PT, Linn Opdøl, siden januar. Min situasjon i dag har endret seg mye. Jeg ser frem til PT-timene og gleder meg. Kroppsholdningen min har endret seg. Jeg har fått trening i å endre mine bevegelser, både å gå med løftet hode (før subbet jeg med nesen i bakken), skyve frem brystet, og trekke inn magen. «Flesket mitt» som før var mykt og disset, har blitt fastere. Linn korrigerer på kroppsholdningen, stramming og rett bruk av musklene hver eneste time.

Fysioterapeuten min sier jeg har blitt fastere i fisken!

Jeg trener riktig og liker det. Gode teknikker gjør at jeg nå både løfter, presser, stønner og svetter mer. Øvelsene hun lærer meg er enkle, og jeg mestrer dem. «Fettkulen» i nakken er også borte, og jeg går tryggere. Før «trakk» jeg meg opp trapper, nå går jeg, med løftet hode og rak i ryggen.

Når jeg går til timen med min PT, nynner jeg:

Mot i brystet, vett (svett) i pannen, stål i ben og armer,
ryggen rak og blikket fritt, se det er bra.
Tåle slit (svette) og tåle sludd, og tåle frost og varme,
slike gutter ( pensjonister) det vil gamle Norge ha.

 


Er du senior, eller kjenner du noen som kunne tenkt seg å komme i gang med trening?

På 3T har vi flere gruppetimer for seniorer, samt egen treningsgruppe for de som har lite eller ingen erfaring med trening.

Oversikt over seniordager høsten 2018: 

24-28.09: Senioruke på 3T-Solsiden

25.09: Seniordag på 3T-Ranheim

 

Ikke 3T-medlem? Meld deg inn her og få høstens beste treningstilbud!

 


Innlegget er postet av Ronja Rosmæl Skauge
– Markedsføring i sosiale medier for 3T-kjeden.

Kontakt: ronja@3t.no


Kategorier: PT

2 Comments

Gerda Rekstad · 16. september 2018 11:33

Jeg har hatt slag for to år siden. Jeg er i bra form. Trening ballanse, høyre fot og arm har vært gunstig. Bruker ikke rullator, blir fort sliten. Kanskje trening ville hjelpe.ville gjerne vite pris eks. Personlig trener. Solsiden passer fint uansett dag, en gang etter kl 1100 men ikke Sent ettermiddag. Mvh Gerda Rekstad.

    Ronja · 17. september 2018 18:51

    Hei Gerda! Da har jeg sendt deg svar på e-post.
    Mvh Ronja

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *