You can do it!

Vi tilbringer store deler av livet vårt i komfortsonen, og lar dagene gli avgårde. Mandagen passerer oss, og plutselig er det fredag. Alle planene vi la om å komme oss på trening er for lengst forduftet. Igjen etter arbeidsuka sitter en slapp og sliten kropp, og et snev av dårlig samvittighet. Hvordan hadde din treningshverdag sett ut dersom du droppet alle unnskyldninger og i stedet bare GJORDE det?

Be the change!
Å være motivert til å trene er noe du må skape selv. Motivasjon dukker ikke plutselig opp en dag og gir deg en heftig kickstart. Du må selv finne tiden og viljen til å trene, og det er opp til deg selv å gjennomføre endringene som trengs for å bli fysisk aktiv. Ikke vær redd for å stille krav til deg selv! Finn grunner til å trene, i stedet for unnskyldninger for ikke å trene. Ikke la deg selv være din egen hindring!

1

Finn grunner til å trene, i stedet for unnskyldninger for ikke å trene. Ikke vær din egen hindring!

Klart du kan!
Ønsker du å komme i gang med treningen må du først ta et valg og bestemme deg. Ha tro på at du får det til. Tankene våre styrer våre handlinger, så det handler mye om måten du tenker på. “You do not suffer from your beliefs. You suffer from your disbeliefs”, er det noe som heter. Ikke tro at du ikke kan noe. For du kan! Den mest effektive måten å oppleve suksess på, er å fokusere på det som fungerer i livet ditt, ikke det som du ikke fikk til. Vær din egen inspirasjon, og velg å tenke JA, jeg kan!

4

Klart du har tid!
Å være i fysisk aktivitet betyr ikke å delta på de mest krevdende gruppetimene, eller være på treningssenteret i flere timer. Det handler ikke om å ha den laveste fettprosenten eller det mest avanserte treningsopplegget. De generelle nasjonale anbefalingene om fysisk aktivitet for voksne er at alle bør være moderat fysisk aktive i til sammen minimum 30 minutter hver dag. Det er i gjennomsnitt 3,5 timer i løpet av en uke. Du trenger altså ikke bruke masse tid på et langt treningsprogram med flere ulike og krevende øvelser. Eksempelvis holder det med korte, effektive intervalltimer rett etter jobb eller skole.

3

Investér i deg selv
Ukedagene går fort, de blir til måneder, som igjen blir til år. For hver gang vi utsetter treningen, går det på bekostning av oss selv. Det er nemlig det vi gjør hver dag som er vår investering i fremtiden. Hver gang du løper på mølla, hver gang du løfter vekter og hver gang du sitter på spinnsykkelen. Tenk at hver eneste dag er en potensiell investering, så vær aktiv og ikke utsett treningen! Legg press på deg selv til å gjennomføre! Fysisk aktivitet er tross alt en av de beste investeringene du kan gjøre for fremtiden din!

 

Skrevet av Alexandra Brygfjeld, tidligere publisert i magasinet 3T-Trening. Bilder og antrekk fra 3tshop.no.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *