Tidsklemma med Johanne Bye

Hvordan sjonglere en hektisk arbeidshverdag, småbarn og trening? Vi har tatt en prat om tidsklemma med senterleder på 3T-0rkanger.

Har du en sveitsisk foldekniv eller Leatherman i verktøyskapet? Det er det nærmeste man kommer allsidigheten til Johanne Bye på 3T-Orkanger. Denne dama sjonglerer daglig rollene som småbarnsmor, daglig leder, personlig trener, gruppetreningsinstruktør, vaktmester og renholder. I tillegg til å prøve å smette inn tid til kjæreste, venner, egne aktiviteter og trening. Ikke rart hun proklamerer helgen som hellig!

Å ha det gøy på trening er viktig, mener Johanne. Tren med en venn, gå på gruppetrening eller sett på noe bra musikk på øret! Hun anbefaler deg også å ikke legge lista for høyt. En kort treningsøkt er bedre enn ingen!

Johanne har hatt hovedansvaret for 3T-Orkanger siden 2016, men har hatt diverse stillinger og ansvar på 3T i over 12 år. Hun har jobbet som barnepasser, renholder og respesjonist før hun endte opp som daglig leder. Ikke nok med at hun måtte ta styring på skuta, hun hoppet rett på PT-utdanning på Norges Idrettshøyskole og ble raskt klar til å tilby egne PT-timer i tillegg. Og for ikke å ligge på latsiden tok hun noe motvillig på seg vikartimer som instruktør for gruppetrening. Noe hun i utgangspunktet trodde hun aldri var kapabel til, men som i ettertid har blitt noe av det hun setter aller mest pris på i sitt virke på 3T-Orkanger.

Johanne blir motivert til egen trening gjennom alle medlemmene hun møter på 3T-Orkanger.

Noe av grunnen til at Johanne så lett klarer å kombinere alle hverdagslige utfordringer er at hun har vært superheldig med hvor hun har endt opp. – 3T er først og fremst arbeidsplassen min, men det er også fri-stedet mitt. Jeg ordner gjerne «barnpi» for å stikke hit på trening og koble av og gjøre akkurat det jeg vil –  ha musikk i ørene og bruke kroppen. Jeg har knyttet mange nye bånd og fått et stort nettverk av venner. Det er sosialt og deilig å være her. Og jeg ser så mye treningsglede blant alle som kommer hit. Å få lov til å bidra til dette, er helt magisk!

3T er først og fremst arbeidsplassen min, men det er også fristedet mitt.

Du har alltid tid til en treningsøkt om du virkelig ønsker det, sier Johanne.

Timeplanen er alltid full og ekstra planer for uka legges ofte i god tid i forveien. En typisk dag består av å stå opp 2,5 time før jobb, alltid spise frokost med barna, kjøre barna på skolen og lufte hunden før hun drar på jobb. Jeg elsker at resepsjonsarbeidet er så sosialt, her treffer jeg så mange hyggelige mennesker at jeg  flere ganger føler jeg  knapt er på jobb, men bare møter gode venner, sier hun.  – «Bæste» arbeidsplassen!  Etter jobb hentes barna, det lages middag, hun hjelper barna med lekser, går enda en tur med hunden og og prøver å få til litt familiekos selv om det er vanlig ukedag. Etter at barna er lagt til sengs kan Johanne endelig senke skuldrene, roe ned på sofaen eller ta en treningsøkt om overskuddet er der. Før hun går tidlig til sengs for å være klar til å gjenta det samme dagen etter.

Å være instruktør på styrke og spinningtimer er det beste jeg vet!

Treningsbaggen pakkes alltid kvelden i forveien og er alltid med på jobb eller når hun er ute og farter, i tilfelle det blir mulighet til en liten økt. Hennes tips for å få plass til trening i en hektisk hverdag er å ikke planlegge for mange og lange treningsøkter. Det viktigste er å ha det gøy på trening, og litt aktivitet er mye bedre enn ingenting. Om man får til 15-20 minutter er det mer enn bra nok. Noen av øktene mine kan gjerne bestå av kun utfall eller knebøy. Det er godfølelsen etter treninga som er det viktigste. – Du har alltid tid til en treningsøkt om du vil det.

Motivasjonen henter hun fra å stå i resepsjonen på 3T-Orkanger fem dager i uka og se alle som kommer innom på trening, hver dag, uke etter uke, med glede, humør og pågangsmot. – Det gjør at jeg tenker at dette skal jeg også gjøre etter jobb. Ta meg en treningøkt, dra hjem blid og fornøyd! To små barn og en hundevalp krever at du har overskudd og energi i hverdagen. Ingen trening, ingen overskudd, sier hun.

Johannes top fem  treningssanger:
Ofenbach – KaKatchi
Volbeat – For evigt
Volbeat – Still Counting
Dua Lipa – Don`t start now
Billie Eilish – Bad guy

I motsetning til ukedagene som stort sett er fullbooket fra morgen til kveld, er helgene mer åpne. Da planlegges bevisst litt færre faste aktiviteter. Barn, kjæreste og hund får hovedfokus. Det er sjelden stillesitting da heller, og turer i marka er høyt prioritert og verdsatt både av barna og hunden. Det er også i helgene det blir tid til å pleie vennskap med venninner og bekjente. 

– Jeg har knyttet mange nye bånd og fått et stort nettverk av venner. Det er sosialt og deilig å være her på 3T-Orkanger. Og jeg ser så mye treningsglede blant alle som kommer hit, sier Johanne.

Det er mye som skjer på 3T-Orkanger fremover. Johanne gleder seg veldig til å få helt nye sykler til spinnsalen på nyåret, og lover en ny crosstrainingsrigg i styrkesalen! – Riggen gir ekstra plass for knebøy og markløft, og med monkeybars er det masse rom for kreativitet på trening! Gruppetimeplanen er også større enn noen gang, med nye timer og ny instruktør med på laget. Johanne holder kortene tett til brystet men lover at 2020 skal by på enda flere spennende ting på senteret og gleder seg til et nytt år med masse action og treningsglede på 3T-Orkanger.

Ett av Johannes beste tips er å pakke treningsbaggen dagen i forveien og legge den klar i bilen, så er du alltid «good to go» når du er på farta!

Les mer og bli 3T-medlem på 3t.no/innmelding


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *