10. mai markerer Verdens Aktivitetsdag, eller «Move for Health Day» som dagen heter internasjonalt. Denne dagen har som mål å øke befolkningens bevissthet om helsegevinstene ved fysisk aktivitet.

De fleste vet at trening er bra for helsa, men hvorfor er ikke da flere fysisk aktive? Og vet du akkurat hvorfor trening er bra for helsa? Selv om nordmenn er et aktivt folkeslag, er det flere som ikke tilfredsstiller myndighetens anbefalinger om fysisk aktivitet. Ifølge Virke Trening er manglende motivasjon og det at det oppleves som kjedelig å trene de to viktigste årsakene til at noen aldri mosjonerer eller trener. Hvis du leter etter grunner til å komme i gang med treninga (eller noe som kan knuse eventuelle unnskyldninger som kan oppstå), vil du finne de her!

Fysisk aktivitet bedrer psykisk helse
Fysisk aktivitet vil bedre humøret, gi energi og og redusere stress. Det kan også forebygge enkelte psykiske plager og lidelser. I noen tilfeller brukes også fysisk aktivitet som behandling. Regelmessig fysisk aktivitet anbefales for eksempel for de som sliter med angst, og har også vist seg å ha positive effekter ved milde til moderate former for depresjon, ifølge Helsedirektoratet. Fysisk aktivitet vil videre bedre søvnkvaliteten og gi mer overskudd i hverdagen.

Bedre selvbilde
Trening har i senere tid ofte vært koblet opp mot prestasjoner, figurforming og kropp, men fysisk aktivitet handler om så mye mer! Det handler om gleden av bevegelse og mestringsfølelse. Mestringsfølelse er på sin side svært viktig for å oppnå et positivt selvbilde. Et positivt selvbilde er videre knyttet til motivasjon og livskvalitet. Har du et positivt selvbilde tror du at du vil mestre oppgaver, og du vil legge mye krefter i å mestre oppgavene. Med den holdningen er det også større sannsynlighet for at du klarer det.
Kroppen holder lengere
Når du trener kondisjon trener du hjertet og lungene. Hjertet er en av de sterkeste musklene i kroppen, og definitivt den aller viktigste! Hjertet må trenes slik som alle de andre musklene i kroppen, og dette gjør du med kondisjonstrening. Med sterkere hjerte og bedre lungekapasitet vil du redusere sjansen for å få hjerte- og karsykdommer og blodpropp, redusere høyt blodtrykk og bedre lungekapasiteten din. Dette er en av de aller viktigste grunnene til å trene!

Kroppen tåler mer
Som nevnt over er det viktig å trene både hjertet og lungene, men også styrketrening gir svært gode effekter på kropp og helse. Styrketrening bygger musklene sterkere og styrker benmassen i kroppen. Dette fører til at alt du gjør i hverdagen blir lettere, og at du lettere slipper unna skader. Med en sterkere benmasse minsker du sjansen for benskjørhet. Du blir rett og slett mer robust, tåler mer og er bedre rustet for å takle negative påkjenninger kroppen din utsettes for, f.eks. sykdom eller skade.

•  •    •    •  •  •    •    


3T sine tips for å komme i gang
Det er viktig at du starter med en aktivitet du liker og som du synes det er morsomt å drive med. Det kan også være lettere å komme i gang hvis du lager en avtale med noen andre om å trene sammen. Trening trenger absolutt ikke være tungt og kjedelig, det kan tvert imot være både gøy og sosialt!

Hvis du sliter med å komme i gang kan vi anbefale PlayPulse på 3T-Pirbadet som kombinerer spill og trening. Andre pulskonsepter som PulsStep 45 og PulsSpinn 45 er også veldig fine gruppetimer på 3T som passer godt for deg som ønsker å komme i gang.

Voksne og eldre anbefales å være fysisk aktiv i minimum 30 minutter hver dag. Tar du utfordringen? Del dine 30 minutter med oss ved å bruke hashtaggen #30med3T👍🏼

 

Vi tilbyr gratis veiledning til de som ønsker å komme i gang med fysisk aktivitet på 3T

 

  1. Virke Trening (2017). Treningssenterbransjen 2017. Hentet fra https://www.virke.no/tjenester/rapporter-analyse/rapporter/treningssenterbransjen-2017/
  2. Helsedirektoratet (2017). Psykisk helse og fysisk aktivitet. Hentet fra https://helsenorge.no/psykisk-helse/psykisk-helse-og-fysisk-aktivitet

 

 

 


Innlegget er postet av Ronja Rosmæl Skauge
– Markedsføring i sosiale medier for 3T-kjeden.

Kontakt: ronja@3t.no


Kategorier: Helse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *