Rune Glørstad fra Tjukkasbloggen om motivasjon

Mange synes det er tungt å komme i gang med treningen igjen etter sommerferien. Andre sliter med motivasjonen når det blir kaldt og mørkt ute. Jeg hadde «ferie» i 15 år, men fant en vei ut av det, sier Rune Glørstad fra tjukkasbloggen. I dag forteller han om hvordan man kommer i gang igjen etter ferien på en «optimal» måte, samt hvordan man får motivasjonen tilbake.

Jeg finner alltid tid til litt trening når jeg er ute og reiser. Her på utegym i Holland Park London.

16. september kom jeg hjem fra ferie. Jeg hadde vært på Rhodos og fått koblet skikkelig ut. Jeg fant tid til både fest og moro, slappet av, fikk møtt gode venner og bekjente gjennom mange år. Egentlig skulle jeg skrevet denne teksten i løpet av august etter avtale med 3T. Jeg kunne sagt jeg var så dedikert at jeg tar ferie for å skjønne hva jeg skriver om, men det er ikke sannheten. Jeg trengte ferie rett og slett. Likevel inspirerte det meg til å ha denne teksten i bakhodet mens jeg var på ferie. Jeg fikk trent på den hittil beste måten for å komme tilbake etter ferie, den beste måten for meg og jeg er helt sikker på at den passer veldig bra for de aller fleste.

Tenk på hvor heldige vi er som bor i Norge. De aller fleste har muligheten til å dra på ferie. Enten dra bort, eller ha ferien sin hjemme. Begge deler kan være fantastisk. Man får muligheten til å koble ut hverdagen og lade batteriene.

Vi vant i lotto den dagen vi ble født her. Når det er sagt vet jeg godt at det er mange som sliter med helsa og har dårlig råd. Uansett hvordan man vrir på det så er det beste man kan ha god helse. Svært få er i den situasjonen at de ikke kan forbedre sitt liv. I sommer skrev jeg en artikkel om Margaret Moen som har sykdommen ALS. Makan til positiv innstilling til å gjøre det beste ut av situasjonen har jeg aldri sett. Bruk gjerne det som inspirasjon for å ta vare på helsa di og komme i gang. Jeg gjør det veldig ofte når jeg sliter med motivasjon. Jeg er ikke et supermenneske som alt faller naturlig for. Jeg har måtte jobbe hardt for å komme dit jeg er i dag. Underveis har jeg lært masse og fått verktøy som jeg har bruk for resten av livet. I dag skal jeg presentere den nærmest optimale måten å komme hjem fra ferie og ha treningslyst, men også verktøy for hvordan komme i gang igjen hvis du «glemte» all aktivitet mens du koblet ut.

– Rune, jeg var alvorlig bekymra for deg her nede
Jeg begynte å reise til Rhodos i 2009. Det var min belønning hver sommer over å endre livsstil. For utenforstående så det derimot ikke ut som jeg hadde endret livsstil i det hele tatt. Hotelldirektør Anne Kristin Singstad kunne fortelle meg det når jeg var der i september. Aldri før hadde de båret så mye alkohol og mat til en gruppe mennesker, og det ble dampet røyk til den store gullmedalje. For min del røyket jeg 3-4 pakker rød Malboro hver dag der nede. På ei uke festet vi knallhardt 5 dager. En «hviledag» i midten, og alltid dagen før vi reiste hjem.

«Rune, jeg var alvorlig bekymra for deg her nede. Vi trodde du kunne stupe rett foran oss.»

Anne Kristin Singstad 12. sept 2018

Uansett hvordan jeg levde der nede så hadde jeg på en måte evnen til før eller siden å komme i gang igjen med en sunnere livsstil, men det ble på mange måter hardere for hver gang. Turene ble etter hvert både 2 og 3 ganger for året, jeg stagnerte, og begynte å gå opp i vekt igjen.

I mitt hode mente jeg derimot det var velfortjent. Jeg hadde gått ned 50 kilo og feiring var på sin plass. Jeg holdt jo ikke på slik når jeg var hjemme. Jeg møtte alltid velstelt, reine klær, nybarbert og god lukt under armene var et varemerke. Først de siste 2-3 årene har jeg funnet ut at dette ikke er optimalt, og slett ikke godt for helsa mi uansett hvor velfortjent jeg mente det måtte være.

The Tor Thommesen way!
Mens vi satt der på Amaryllis restaurant jeg og kompisene mine la jeg alltid merke til en mann som hver dag og på samme tid var ute og gikk eller småløp. Han var nok på alderen min tenkte jeg, kanskje et par år eldre. Han smilte alltid og hilste, svett i panna og ned langs ryggen. For en tulling tenkte jeg i mitt stille sinn. Tenk å bruke ferien sin slik? I dag vet jeg derimot at han tenkte det samme som meg bare om meg…

I dag har jeg blitt godt kjent med denne blide mannen og vil presentere hans måte å feriere på som nærmest optimal når det gjelder å ha det koselig, men samtidig ta vare på helsa si. Han heter Tor Thommesen (navnebror med 3T-gründer Tor A. Thommesen) og var ikke jevngammel med meg, men nesten 14 år eldre. 14 dager før jeg dro på ferie tok jeg kontakt med Tor på Facebook og spurte om vi kunne trene sammen når vi var på ferie. Det er det smarteste jeg gjorde før jeg dro, nemlig gjøre en avtale med noen som liker å holde seg aktiv. Jeg ville lære av ham og jeg ville la meg inspirere. Jeg ble svært overrasket over hvor lite innsats han gjorde for å se ut som en «million».

«Rune vet du hva, jeg er bare ute og går 30-40 minutter om dagen jeg, noen ganger en time. Jeg må gå så pulsen økes, men folk aner ikke hvor fantastisk følelse det er for resten av dagen. Ingenting av det jeg gjør er ekstremt. Jeg liker ikke ekstreme mål selv om jeg satte meg som mål å være sterkere som 40 åring enn som 30 åring, og sterkere som 50 åring enn 40 åring. Jeg klarte begge deler. Målet som 60 åring var også satt, men det klarer jeg nok ikke. Jeg har derimot fått inspirasjon av deg til å ta opp styrketrening igjen.»

Jeg presenterer Tor sin måte å holde seg i generell god form på som den beste løsningen for å ha god helse, ja også på ferie. Det finnes fortsatt rom for både god mat, god drikke og noen utskeielser. Tor er blidere enn svært få er forunt. Mulig er det en naturlig egenskap, mulig er det på grunn av god helse, mulig er det begge deler, men god helse gir uansett bedre humør. Jeg har levd det livet som kan sette det i perspektiv. Jeg tror aldri jeg har hatt så «naturlig» godt humør som på denne ferien. Det eneste som har forandret seg er helsa mi, ja utenom at jeg har blitt eldre da. Jeg har alltid trodd at vi ble surere når vi ble eldre, men der tok jeg alvorlig feil. Har man helsa i orden så blir man blidere.

Hva om du «glemte» å trene?

Tirsdag 18. september. Jeg er hjemme igjen fra ferien og gjør den første økta alene. Jeg valgte 3T-Melhus fordi de har svært gode apparater. Det er deilig å «kjøre» Bentley eller Rolls Royce en sjelden gang. Det var det som motiverte meg denne dagen.

Jeg ønsket å bruke mest fokus på den mest optimale måten å være motivert for å ta opp treningen igjen etter ferien. På mange måter kjørte jeg «the Tor Thommesen way», men tilpasset meg, og hvilken aktivitet jeg liker å gjøre. Jeg fant tid til «alt» på ferie, men overdrev ikke i noen retning, heller ikke med trening. Jeg reiste 13 turer til Rhodos og var på stranda 1 dag. Det var svært upraktisk for meg å være på stranda. Det var utfordrende å komme seg opp av vannet og det å komme seg opp av solsenga var brutalt.

Jeg fant ingen glede med det. Stolt som en hane kjøpte jeg egen solkrem og bade sko for første gang i mitt liv og jeg er 46 år. I mitt hode følte jeg jeg satte verdensrekord i soling da jeg var på stranda i over 6 timer den ene dagen. Jeg var skeptisk på om jeg kom til å like det, men jeg likte det ikke, jeg digget det. Jeg koblet ut, rørte ikke alkohol på stranda, men slappet av som «normale» folk. Jeg kjørte total underkastelse til mine venner som ville ha meg med på stranda. Jeg smurte meg når jeg fikk beskjed om det, og det samme gjaldt bading. Jeg badet mange ganger uten å få beskjed om det også, fordi jeg digget det. Mange synes jeg nok er rar fordi jeg forteller dette, men jeg liker å være rar så lenge det er på en god måte. Helsa gir meg en mulighet nå som jeg ikke hadde siden jeg var ung. En del av å komme dit jeg er nå er faktisk det å klare å komme meg tilbake i riktig fokus igjen etter ferie. Det var det på mange måter min trener Ronny Fevåg som lærte meg. Han var på meg som en klegg de første feriene jeg hadde etter vi startet samarbeidet. Ronny har vært aktiv hele sitt liv. «Det er lett for deg å holde deg aktiv», får han gjerne høre. «Du har det naturlig i kroppen. Du vet ikke hvordan vi med dårlig helse og/eller som sliter med overvekt har det.»

Først og fremst må du ikke bruke som unnskyldning at det er lettere eller mer naturlig for andre. Hver gang du sier til noen at det er for vanskelig for deg, at du ikke har det i deg, er det ikke de andre du forteller det til, men DEG SELV. Hvis det ikke hjelper hva Ronny eller hva andre godt trente sier til deg så la moskusen prate til deg.

Moskusen klarte å bli 250 kilo, har slitasjegikt i hofte og knær, har astma, allergier, hadde ryggproblemer, restless legs, psykiske utfordringer, klarte ikke å tørke seg etter dobesøk og måtte rett dusjen, ble impotent, og fikk søvnapne som holdt på å ta hans liv og var erklært ufør for resten av sitt liv. Hverdagen bestod for det meste i det å tilrettelegge for alle praktiske utfordringer han møtte på grunn av sin ekstreme overvekt. Moskusen hadde hatt ferie fra all trening i over 15 år og levde ekstremt hardt. Likevel går det an å komme i gang igjen.

«Du må snakke deg selv opp og ikke ned. Du må bestemme deg for å komme i gang og ikke lete etter unnskyldninger.»

Sett dato og gjennomfør. Vær positiv egoist og tro godt om deg selv. Det er hverken kleint eller dumt å ha trua på seg selv. Jo verre helse man har, jo større utgangspunkt har man for å forbedre helsa si. Snu på hele flisa og tenk motsatt av hva du har gjort fram til nå. Så lenge det er luft i lungene er det håp.

Først ville jeg røske litt opp i tankegangen din før jeg forteller om hvilke grep du kan gjøre for å holde deg selv i gang. Alle trenger et spark på leggen og «et klip i rumpa» for å legge vekk den iboende motstanden vi har mot forandringer.

Onsdag 19. september. Klar for skogstur med en kompis. Legg merke til tempoet. Jeg omstiller hodet for ny innsats og overdriver ikke. Det viktigste er å komme seg i gang. Forberedelsene startet mot slutten av ferien. Trener Ronny Fevåg lærte meg å legge vekk hverdagen når jeg var på ferie og koble ut, men samtidig være litt aktiv.

Den første og verste unnskyldningen som brukes er været. Slutt å bruke været som unnskyldning for å ikke komme deg ut på tur. Alle i mitt turfølge lærer seg at vi skal ha minst mulig fokus på været. Vi kler oss bare etter forholdene. Er det ekstremvær så ikke gå ut, eller tren inne om du har muligheten. Det er ALLTID fornuften som gjelder. Den eneste jeg ikke har klart å lære å like ruskevær er min egen trener, men jeg er ikke bekymret over hans fysiske form. Er man verdensmester i vektløfting så får man lov til å ha sin egen særegenhet, men vi tar han hver gang han nevner været. Er man derimot ikke verdensmester i noe så må været spille bortimot null. Den store fordelen med å trene ute er at det er gratis. Bare pass på å ha gode sko, vanntette sko. Ullsokker og ulltøy høst, vinter og vår, og ytterklær som tåler regn. Den største fienden når vi endrer livsstil eller kommer i gang etter ferie er sykdom. Verre motivasjonsdreper enn sykdom finnes ikke.

Pass på å spis mat før trening. Det er håpløst å trene på tom mage for eksempel rett etter jobb. Fyll på med næring så kjapt som mulig etter økta slik at restitusjonen starter så kjapt som mulig. Trening er nedbrytende for kroppen isolert sett. Kroppen bygger seg opp igjen når den hviler og sover. Det er da vi øker styrken og kondisjonen egentlig. Man må sette av tid til god søvn. Søvn er like viktig som selve treningen. Det er ikke bare den ene eller andre, men begge deler.

Gå i riktig terreng som er skånsomt for kroppen. Skogsterreng og myr er perfekt for å ta vare på knær og ledd. Det bygger motorikk og mer elegante bevegelser, og det bygger psyken din av samme grunn. For utrente å gå daglige turer på asfalt fraråder jeg på det sterkeste. Jeg gir dem en måned før betennelser innhenter dem. Betennelser er like motivasjonsdrepende som sykdom.

Gå eller tren gjerne sammen med noen, men ikke vær totalt avhengig av det.

Involver deg med folk som elsker å være aktiv, som du vet du liker, og som liker deg. Ikke bruk som unnskyldning at de er for godt trent og sannsynligvis ikke har utbytte av å gå tur med deg. Den største gleden mange godt trente har er å dele denne lidenskapen med noen de setter pris på. La det være deg. Bare vis dem at du setter pris på det ved å smile og ha godt humør. De trenger ikke mer feedback enn det, og det er min garanti. Det er moskusens skogs-lov, og det gjelder for alle som elsker friluft. Bare pass på å ikke ta med alle hverdagsproblemene ute på tur, eller trening. Ingen ønsker å høre så mye om det. Nyt øyeblikket, vær stolt over det du gjør for helsa di der og da, og se du løser opp i flokene i livet ditt bedre enn noen gang.

Dette var mitt utgangspunkt jula 2007.

Tren ut i fra det utgangspunktet du har og ikke sammenlign deg med andre. Min første økt 1. januar 2008 var 2 intervall med støvsugeren på 1 ½ minutt med 5 minutts pause imellom. Jeg utvidet med støvtørk og vasking etter hvert som helsa ble bedre. Etter 2 måneder var jeg ute og gikk min første tur på knappe 300 meter. Jeg hadde 5 pauser på den lille turen på 10-15 sekunder hver. Uansett hvor begredelig formen var så var det stor framgang for meg å komme dit. Hele huset var rengjort siste 2 månedene og jeg hadde gjort det selv. Stolt som en hane tok jeg med meg den selvrespekten når jeg vagget rundt i nabolaget. Etter 3 nye måneder klarte jeg å gå 800 meter før jeg tok 1 minutts pause og gikk tilbake igjen. Da var jeg klar for å gå i skogen. Jeg var avhengig av å komme meg ute i riktig terreng slik at kroppen tålte det lange løpet. Det lange løpet betyr å tenke langsiktig. Jeg kan ikke få sagt det nok hvor viktig det er å tenke langsiktig. Samtidig som jeg var klar for skogen begynte jeg å trene på treningssenter. Jeg visste at det var fornuftig å holde styrken vedlike, eller bli sterkere. Det gjør noe med hodet ditt å ta vare på hele pakken.

På 225 kilo trosset jeg den store faren ved å dra på treningssenter. Etter 2-3 økter oppdaget jeg at de som jobbet der, og de trente der, smilte til meg fordi de ønsket å motivere meg og jeg så de syntes at det var hyggelig at jeg var der selv om jeg kanskje så litt annerledes ut. Den eneste som kanskje har fått sett meg sint på treningssenter er nok min egen trener, men det har vært i jakt etter målene våre. Det legges bak oss med en gang etter økta. Når vi oppsummerer etter hver økt så «vant vi» og det er en veldig enkel regel å forholde seg til. Han vil mitt beste og jeg vil mitt beste, og når vi sammen vinner ved at jeg møter opp så er det vel egentlig juleaften hver gang!

Gjennom året trener jeg ca halvparten ute og halvparten inne. Jeg er ikke avhengig av å følge regelen bastant underveis og i perioder. I mai f.eks. er jeg nesten bare ute. Ingenting slår naturen når det blomstrer og man hører fuglekvitter. Kanskje har jeg bare en innetrening i uka i mai. I november er jeg mest inne. Det er mørkt og gjerne svært glatt ute, ja selv med piggsko. Med en gang det er nok snø ute i marka så er jeg mye ute igjen. Det er tungt å gå i snø, men veldig effektivt og det er heller ikke farlig å falle i mjuk snø. Enda mer snø betyr truger eller ski. Jeg ser etter løsninger og ikke problemer, men er rasjonell. Jeg går ikke ute i ekstremvær eller om det er for glatt.

20. september. Endelig tilbake med trener Ronny Fevåg igjen. Han lærte meg dette, men det viktigste var at jeg lyttet til hva han sa, og ikke fant unnskyldninger om at han ikke forstod meg. Jeg har gjort det på min måte. Første trening med treneren etter ferie er ALLTID lett.

Etter denne ferien så var det lettere enn noen gang å starte på med trening igjen. Tenk på det etter snart 11 år. Det er fordi jeg elsker mitt nye liv, og fordi jeg har vært villig til å lære underveis. Jeg digget «the Tor Thommesen way» og er glad jeg lot meg inspirere. Det var mitt valg å la meg gjøre det. Kanskje er du blitt inspirert til å gjøre noe av det samme ut ifra ditt utgangspunkt etter å ha lest dette?

Tips for å komme i gang igjen etter ferien:
Det beste er selvsagt å ha en viss form for aktivitet mens man er på ferie, men fortvil ikke, det er aldri for seint å sette i gang!

Tips:
1. Bestem deg for dag du er i gang og gjennomfør. Jeg har sluttet å trene samme dagen jeg kommer hjem fra ferie. Da vasker jeg klær og slapper av. Jeg trener heller ei økt før jeg drar hjem fra ferie. For deg kan det være riktig å trene samme dag, det må du finne ut av selv.

2. Tren rolig/moderat første 2 økter så det gir deg en positiv opplevelse. Jeg tar alltid de 2 første øktene etter ferie alene så jeg styrer tempo og intensitet selv. Gjør gjerne avtaler med andre om det får deg i gang. Du må selv finne ut av hva som motiverer deg mest.

3. Sett dato for første delmål. Målet må være realistisk. Minst 1-2 måneder perspektiv til første delmål, tenk helst periode fram til jul. Tenk langsiktig.

4. Bruk flere referanser for dine mål, men ikke for mange. Ikke baser framgang kun på en ting (f.eks. vekt). Bruk buksestørrelse/midjemål, fettprosent, kilo, t-skjorte størrelse, løpe/gå en distanse kjappere, bli sterkere, bli mentalt sterkere. Fokuser gjerne på 2-3 referanser og se at du får fremgang på alle de nevnte.

5. Positiv egoisme (tro godt om deg selv, det er hverken kleint eller dumt), si du er lett trent og ikke tungtrent. Hver gang du sier til andre at det er vanskelig for deg, er det ikke de du sier det til, men til DEG SELV.

6. Ikke glem godt humør.

21. september på veg til topptur på Grønnhø. Dette er Randistuggu hvor ei dame bodde på 5.8 kvadrat hele sitt voksne liv. Livet gir meg muligheter jeg aldri før trodde var mulig. Med på turen var en person som lærer seg å gjøre akkurat hva jeg har gjort. Jeg var vitne til en prestasjon i ultraklassen. Du kan gjøre akkurat det samme om du vil nok.

«Ingenting stort er bygd uten entusiasme.»